«Мислити екологічно»: до Всесвітнього дня екологічних знань

Формуючи екологічну культуру сьогодні,
ми зберігаємо здоров’я та здорове довкілля майбутніх поколінь!


titul.jpg

Щороку 15 квітня відзначається День екологічних знань. Свою історію цей день веде від 1992 року. На Конференції ООН в Ріо-де-Жанейро, де обговорювалися проблеми навколишнього середовища, було підкреслено величезне значення екологічної освіти населення всіх країн світу для реалізації стратегії виживання і для сталого розвитку людства. У сучасному світі це вже ні в кого не викликає сумнівів і в багатьох країнах є пріоритетним напрямом навчання і виховання, а формування екологічної культури населення та дбайливого ставлення до навколишнього природного середовища – це запорука безпечного майбутнього для всього людства.

Основна мета Всесвітнього дня екологічних знань – звернути увагу суспільства на важливість зберігати довкілля, підкреслити необхідність просування екологічних знань та формування екологічної культури населення, інформування громадськості про стан навколишнього середовища, а також виховання і підготовка громадянина, що вміє мислити екологічно.

Важливо відзначити, що День екологічних знань значимий не тільки для тих, хто займається екологічною освітою, а й для всіх жителів нашої планети, адже йдеться про безпечне життя всіх нас у майбутньому. Прищеплення екологічної культури сьогодні – це запорука збереження здоров'я майбутніх поколінь!

У системі державних закладів, що забезпечують право громадян на екологічну інформацію, провідне місце, безумовно, належить бібліотекам. Доступність бібліотек та величезні інформаційні ресурси дозволяють їм стати головним інформаційним ресурсом у сфері екологічної освіти.

Одеська національна наукова бібліотека як галузевий орган наукової інформації національного значення, координаційний центр науково-дослідної та науково-методичної роботи з питань популяризації природничо-наукових та екологічних знань стала справжнім просвітницьким закладом з питань екології. В 2001 році на базі бібліотеки було створено Університет екологічних знань, який належить до другої ланки системи екологічної освіти, має просвітницький характер і покликаний формувати екологічну свідомість і культуру населення. Нині ОННБ є однією з важливих ланок у процесі вирішення екологічних питань в Одеському регіоні, у формуванні екологічного мислення в суспільстві.

На екологічних заходах у стінах національної книгозбірні виступали провідні фахівці-екологи Південного регіону : доктор хімічних наук, професор, академік НАН України С.А. Андронаті; доктор біологічних наук, академік НАН України (1997), заслужений діяч науки і техніки України Ю.П. Зайцев; доктор біологічних наук, професор, член-кореспондент НАН України (2015), Б.Г.Александров; доктор фізико-математичних наук, професор С.М. Степаненко та багато інших.

Бібліотека бере активну участь в екологічних проєктах, форумах, конференціях з популяризації книг з екологічних знань.

Одеська національна наукова бібліотека у своїй діяльності в галузі екологічної освіти та інформації керується Конституцією України і законами України в галузі екології, а також Концепцією екологічної освіти України, в якій зазначено «…екологічна освіта протягом 3-го тисячоліття стала необхідною складовою гармонійного, екологічно безперервного розвитку», іншими програмами.

Довідковий апарат бібліотеки повно і всебічно відображає інформацію з питань екології. Щороку фонд поповнюється новими книжками з екології, з якими користувач може ознайомитися в електронному каталозі ОННБ та електронному ресурсі «Виставка нових надходжень», в розділі Література з питань екології.

 

01.jpg

Інтеграція фундаментальних та прикладних досліджень в географічній, екологічній та хімічній освіті : матеріали VI Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конф., м. Умань, 27 листопада 2020 р. / Уман. держ. пед. ун-т ім. П. Тичини, Ін-т педагогіки НАПН України, НААН України. Ін-т агроекології і природокористування ; редкол. О. В. Браславська, Г. І. Денисик, В. П. Миколайко ; відп. за вип. С. В. Совгіра. – Умань : Сочінський М. М., 2020. – 121 с. : іл., табл.

У збірнику зібрані матеріали VI Всеукраїнської науково-практичної Інтернет-конференції «Інтеграція фундаментальних та прикладних досліджень в географічній, екологічній та хімічній освіти», що відбулася 27 листопада 2020р. в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини.

02.jpg

Душечкіна, Н. Ю. Формування екологічного світогляду студентів у закладах вищої освіти : монографія / Н. Ю. Душечкіна, Уман. держ. пед. ун-т ім. П. Тичини. – Умань : Сочінський М. М., 2018. – 213 с.

У монографії розкрито теоретичні основи формування екологічного світогляду у студентів, здійснено діагностику сформованості екологічного світогляду студентів економічних спеціальностей, та проведено експериментальну роботу з перевірки ефективності запропонованих нововведень у закладах вищої освіти.

03.jpg

Слепченко, А. А. Забезпечення права на екологічну освіту громадян в Україні : монографія / А. А. Слепченко, Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка ; наук. ред. Г. І. Балюк. – Чернівці : Кондратьєв А. В., 2017. – 188 с.

Монографія присвячена комплексному дослідженню правових проблем забезпечення права на екологічну освіту громадян в Україні. Автором проаналізовано доктринальні положення загальної теорії права, екологічного та інших галузей права, чинного законодавства України, норм міжнародного, європейського права та законодавства зарубіжних країн щодо формування концепції та правового регулювання екологічної освіти, також освіти в інтересах сталого розвитку, як пріоритетного напряму міжнародного співробітництва. В роботі обґрунтовано поняття екологічної освіти, еколого-правової освіти, екологічної освіти, права на екологічну освіту громадян, як одного з екологічних прав громадян, наданих чинним законодавством.

04.jpg

Сучасний стан та проблеми вищої екологічної освіти України : Всеукр. наук.-метод. конф., 28-29 березня 2017 р., Україна, м. Одеса : [матеріали конф.] / Одес. держ. еколог. ун-т, Міжнар. асоц. екологів ун-тів, Нац. комісія України у справах ЮНЕСКО. – Одеса : ТЕС, 2017. – 192 с.

У збірнику представлені матеріали Всеукраїнської науково-методичної конференції, які відображають сучасний стан та проблеми вищої екологічної освіти України. Розглядаються нормативно-законодавче та навчально-методичне забезпечення підготовки екологів у вищих навчальних закладах України, шляхи підвищення якості підготовки фахівців у сфері екології, охорони довкілля та збалансованого природокористування, структура та зміст екологічно спрямованих дисциплін в умовах переходу на нові стандарти вищої екологічної освіти України, а також особливості підготовки екологів у контексті освіти для сталого розвитку.

05.jpg

Свистак-Яроцька, О. Л. Екологічна освіта школярів: досвід Японії : навч.-метод. посіб. : пер. с яп. / О. Л. Свистак-Яроцька ; пер. О. Л. Свистак-Яроцька Кам'янець-Подільський : Сисин О. В. : Абетка, 2016. – 67 с.

Шанобливе ставлення до природи – головна риса високорозвиненого японського суспільства. Японія – визначний лідер у створені суспільства сталого розвитку з мінімальним впливом та навколишнє середовище. Екологічній освіті, яка є складовою освіти сталого розвитку, приділяється велика увага з боку Уряду країни, громадських установ та закладів освіти. У посібнику вміщено методичні рекомендації та навчальні матеріали Національного інституту досліджень в галузі освіти для вчителів Японії щодо здійснення екологічної освіти в початковій та середній школі.

06.jpg

Екологічна освіта для сталого розвитку у запитаннях та відповідях : наук.-метод. посіб. для вчителів / О. І. Бондар, В. Є. Барановська, О. В. Єресько, Г. О. Білявський, Ю. М. Саталкін, Держ. еколог. акад. післядиплом. освіти та управління ; за ред. О. І. Бондар. – Херсон : Грінь Д. С., 2015. – 227 с.

Уперше узагальнено та систематизовано в запитаннях та відповідях сучасні уявлення про сталий (гармонійний, еколого-збалансований) розвиток суспільства, основні завдання і роль екологічної освіти для сталого розвитку, методичні матеріали для формування екологічної компетентності та ноосферні орієнтири розвитку екологічної освіти для сталого розвитку.

07.jpg

Філяніна Н. М. Екоосвітній потенціал гуманітарних знань : монографія / Н. М. Філяніна, Нац. фармацевт. ун-т. – Харків : НФаУ, 2015. – 291 с.

У монографії досліджується філософсько-методологічні засади сучасної концепції екологічної освіти та роль гуманітарних знань в її формуванні і практичній реалізації, місце екоосвіти в гуманітарній парадигмі. Аналізуються співвідношення пізнання та розуміння природи, принципи становлення екологічної герменевтики та екологічної естетики, метафорика як методологія пізнання і розуміння природи. Розглядається їхня роль в обґрунтуванні теорії і практики екологічної освіти. Особлива увага приділена питанням залучення цінності природи до екоосвіти.

Кніш В.І. Екологічне знання в сучасному освітньому дискурсі : автореф. дис ... канд. філос. наук : 09.00.10 / І. В. Книш; АПН України, Ін-т вищої освіти. – Київ : [б.в.], 2008. – 20 с.

08.jpg

Людина та навколишнє середовище - проблеми безперервної екологічної освіти в ВУЗах : збірник наукових праць VIII-ої науково-методичної конференції, 17-19 вересня 2002 року, Україна, м. Одеса / Одес. держ. акад. холоду, Одес. припорт. завод ; ред. Б. П. Владіміров, В. Ф. Гаврик. – Одеса : ОДАХ, 2002. – 176 с.

Збірник включає програму конференції та наукові праці учасників, що об’єднані по тамам: Проблеми екологічної освіти та екологічного моніторингу; Процеси та технічні засоби охорони навколишнього середовища, енерго- та ресурсозбереження; Здоров’я людини і забруднення навколишнього середовища.

09.jpg

Матвійчук А.В. Екологічне знання та його вплив на формування стилю мислення в сучасній науці  : автореф. дис ... канд. філос. наук : 09.00.09 / А. В. Матвійчук ; Ін-т філос. ім. Г.С. Сковороди НАН України. – К. : [б.в.], 2001.– 20 с.

У виданні здійснено філософсько-методологічний аналіз феномену екологічного знання, визначено місце та роль екологічного знання в системі сучасного пізнання, досліджено процеси взаємодії екологічного знання та стилю мислення сучасної науки, а також з’ясовано особливості наслідків такої взаємодії.

011.jpg

Освіта екологічна // Словник-довідник з екології : навчальний посібник / В. К. Пузік, В. В. Волощенко, І. В. Непран ; Харків. нац. аграр. ун-т ім. В. В. Докучаєва. – Харків : Харків. нац. аграр. ун-т ім. В. В. Докучаєва, 2010. – С. 86.

Словник містить основні терміни, їх визначення і довідковий матеріал з екології, агроекології, екологічної безпеки та інших напрямів в екологічній сфері. Призначений для студентів, викладачів, фахівців екологічного напрямів підготовки.

012.jpg

Сторіжко, О. Й. Екологічна освіта як одкровення природотворчої діяльності / О. Й. Сторіжко // Мультиверсум : філософ. альм. – 2019. – Вип. 1/2 (167/168). – С. 174–190. – Бібліогр.: 11 назв.

 

Створено: 12.04.2022
Оновлено: 13.04.2022
Переглядів: 1889




© 2024 Одеська національна наукова бібліотека. Всі права захищено. При використанні матеріалів посилання на офіційний веб-сайт Одеської національної наукової бібліотеки обов'язкове.