До 170-річчя від дня народження українського художника та етнографа Амвросія Ждахи (1855-1927)
В історії українського образотворчого мистецтва одне з почесних місць посідає талановитий самобутній художник, графік, ілюстратор, визнаний майстер акварельної мініатюри, етнограф, колекціонер – наш земляк Амвросій Андрійович Ждаха-Смаглій (1855-1927).
|
|
Амвросій Ждаха належав до покоління, представники якого – Сергій Васильківський, Опанас Сластьон, Порфирій Мартинович, Микола Самокиш та інші – своєю творчістю завершили формування української національної реалістичної художньої школи. Обдарована, скромна людина великої духовної краси, Ждаха був завжди серед передової інтелігенції того часу.
1869 р.
|
|
Ждаха відвідував недільні безкоштовні класи одеського Товариства красних мистецтв, 1881 – вчився у рисувальній школі Товариства, де зміг розвинути свій талант.
У перші роки творчої діяльності він випробував свої сили в жанрі морського пейзажу, але потім зацікавився українською старовиною, народним побутом і почав збирати колекцію, а також замальовувати твори та вироби декоративно-ужиткового мистецтва з різних міст і містечок України – писанки, вишивки, одяг, зброю та ін. Разом з Опанасом Сластьоном він брав участь в упорядкуванні серії альбомів «Українська народна творчість».
|
|
|
У 1880-х рр. завдяки діяльності товариства «Громада» Одеса стає центром українського культурного відродження. Важливим явищем для нашого міста були гастролі першої української професійної театральної трупи під керівництвом Марка Кропивницького та Михайла Старицького у 1883-1885 рр. Амвросій Ждаха виконав серію ескізів українських історичних костюмів і народного одягу до вистав театру за п’єсою Тараса Шевченка «Назар Стодоля» та оперою «Запорожець за Дунаєм» Семена Гулака-Артемовського.
Композитор Петро Ніщинський запросив Ждаху оформити для майбутнього видання пісню «Дівчинонько, голубонько, чого ж ти сумуєш?».
|
|
Основою для популярних поштових листівок став створений Ждахою у 1893-1914 рр., за порадою Миколи Лисенка, цикл ілюстрацій до українських народних пісень. Це були три серії виконаних аквареллю графічних композицій, кожна з яких розповідала свою історію через візуальне відображення пісні. Листівки, що поєднували нотний супровід, орнаменти й образи, стали дуже відомими та активно використовувалися для популяризації національної культури, а серія листівок 1911 р. експонувалася на Міжнародній виставці у Швейцарії. Вони і зараз викликають чималий інтерес оригінальністю композиції, яскравим колоритом, тонким розумінням настрою пісні.
|
|
Все творче життя художник активно працював у галузі книжкової графіки. Він оформив та проілюстрував «Кобзаря» Тараса Шевченка, «Майську ніч» та «Ніч перед Різдвом» Миколи Гоголя, оповідання «Добре роби – добре й буде» Григорія Квітки-Основ'яненка, етнографічний збірник «Українське весілля» та ін. Виконав 27 ілюстрацій, обкладинку та він'єтку до казок Івана Липи, а також серію малюнків до Євангелія, де звернувся до традиції рукописної книги, відпрацював шрифт, заголовні літери. Понад п'ятисот графічних аркушів, акварелей, кінцівок, орнаментів свідчать про високий рівень майстерності художника.
|
|
|
Однією з винятково цікавих робіт є створений Ждахою проєкт міських меблів та інтер'єру в стилі модерн. Майстер застосовує техніку, притаманну українському народному мистецтву. Це розпис, різні види різьблення. Різноманітними є орнаментальні та живописні мотиви, в тому числі зразки, зібрані самим художником. Він також брав участь у мистецькому конкурсі зі створення проєктів (ескізів) національних паперових грошей.
|
|
|
Спадщина майстра розпорошена по музеях, архівах, бібліотеках, приватних колекціях. Останні роки творчість Амвросія Ждахи приваблює багатьох дослідників. Вона докладно вивчається – у різних куточках нашої країни виходять статті, відбуваються науково-практичні конференції, періодичні, ювілейні та тематичні виставки.
Фонди ОННБ дають можливість надати користувачам довідкові видання, книжки, статті з періодичних видань, ілюстративні та фактографічні матеріали.
© 2025 Одеська національна наукова бібліотека. Всі права захищено. При використанні матеріалів посилання на офіційний веб-сайт Одеської національної наукової бібліотеки обов'язкове.