Мандрівка у світ вишуканості: ТОП-5 книг січня про мистецтво

foto-11.jpg

У житті сучасної людини мистецтво відіграє важливу роль, через стрімкий ритм життя саме воно здатне допомогти відволіктися від усього земного і поринути у свій внутрішній світ. Люди з нестандартним світоглядом здатні проникнути в духовний світ і перетворити його на матеріальну форму. Саме мистецтво звертає увагу на наш внутрішній світ і нагадує нам, що головне — саморозвиток та самопізнання. Бібліотекарі Одеської національної наукової бібліотеки підготували для вас добірку книжок, які розкажуть про історію народження шедеврів, особливості історичних епох, що вплинули на творчість митців, а також покажуть, що в історії створення класичних творів було чимало драматичних моментів та сюжетних поворотів.

 

foto-2.jpg
foto-3-1.jpg foto-4-2.jpg foto-6-2.jpg

Коротка книжка про мистецтвоДана Арнольд ; пер. Світлана Орлова ; ред. Т. О. Попова. – Харків : Ранок : Фабула, 2022. – 191 с.

Книжка британської мистецтвознавиці Дани Арнольд — своєрідний вступ до історії мистецтва. Що ми бачимо, коли дивимось на витвір мистецтва? Ті, хто творять мистецтво, і ті, хто знайомиться з його творами, можуть бачити той самий об’єкт по-різному, і його інтерпретації починають ще більше різнитися залежно від часового періоду та культури.

Мета цієї книжки про мистецтво — дослідити те, як ми дивимось на мистецтво, і поміркувати, що можуть побачити інші, коли дивляться на ті самі об’єкти. Існують спільні нитки, що пов’язують між собою мистецтво найрізноманітніших географічних зон і демонструють, що мистецтво будь-якого періоду працює схожим чином. Саме це дозволяє нам міркувати про мистецтво і його різноманітні значення.

Думки автора підкажуть читачеві, як можна водночас дивитися на твори мистецтва різних частин світу. Дають можливість відійти від різноманітних наративів, де мистецтво культур поза межами Заходу розглядається за західними стандартами. Тематична структура цієї книжки дозволяє подискутувати на теми, які виникають за межами звичайного огляду мистецтва, сфокусованого на великих митцях та принципі прогресу.

Метою Дани Арнольд було поставити серію питань, які кидають виклик нашим припущенням щодо мистецтва і пропонують подивитись на нього по-новому. Автор присмачила текст голосами митців, оскільки їхні коментарі додають багатства і перегукуються з її власною точкою зору. Кому ж тоді Арнольд лишає останнє слово в цій книжці? Гадаємо, це мусиш бути ти, любий читачу.

 

foto-7.jpeg foto-8.jpg
foto-9.jpg foto-10.jpg foto-11-1.jpg

Ар-нуво. Стилі українського мистецтва XX-го століттяІрина Магдиш ; дизайн Олена СтаранчукОлег Грищенко ; наук. ред. Діана Клочко. – Київ : Портал, 2021. – 117 с.

Мистецтво виникло тоді, коли людина ще не вміла говорити, писати, читати. Воно було першою прамовою, якою ми спілкувалися зі Всесвітом. Марно шукати якесь канонічне визначення мистецтва. Воно міняється щомиті, з кожним новим творінням людини. Єдине, що незмінне — це потреба висловлювання, вираження, викиду назовні якоїсь матерії, якій затісно у свідомості однієї людини. ХХ століття — період, який спровокував цілий вибух нових стилів у світовому мистецтві, серед яких хронологічно був ар-нуво. Україна втягувала в себе всі нові європейські творчі  ідеї, наповнювала їх своїми — дуже різними, бо сама була і є дуже різна — смислами та формами.

Україна творила окремі, неповторні русла кожного європейського чи світового стилю мистецтва ХХ століття. Для тих, хто досі не цікавився вітчизняним мистецтвом, ця книжка стане зручним і привабливим трампліном для входження до світу візуальної культури. Знавці мистецтва зможуть подивитися на свою царину з нового боку: побачити зображення рідкісних творів українського ар-нуво з обласних музеїв та простежити зв’язки національних і світових тенденцій у мистецтві ХХ століття.

 

foto-12.jpg
foto-13.jpg foto-14.jpg foto-15.jpg foto-16.jpg

100 ідей, що змінили мистецтвоМайкл Берд ; пер. Остап УкраїнецьКатерина Дудка ; за ред. Марина ІльницькаЯрина Цимбал. – Київ : ArtHuss, 2019. – 207 с.

Що означає змінити мистецтво? Мистецтво, за будь-яким означенням, є перетворенням — такою мірою, що зміни скрізь і завжди стануть частиною його природи, байдуже, йдеться про фізичні категорії, інтелектуальні чи духовні. Тож радше не ідея змінює мистецтво, а саме мистецтво переформульовує ідею, пристосовуючи її до себе.

Візуально книжка Майкла Берда рухається знайомою історичною траєкторією — від мистецтва палеоліту крізь Античність, Середньовіччя, Ренесанс і далі, аж до сучасності. Проте всередині цього руху кожна стаття є самодостатнім хронологічним відрізком. Практики розмальовування печерних стін чи випалювання глини мають неперервну історію, яка сягає в минуле на десятки тисяч років; у випадку з рухомими зображеннями чи цифровими технологіями часові рамки звужуються. У своїй книзі дослідник демонструє, як нові засоби і технології радикально змінюють способи творення мистецтва.

100 — це довільне число, тут запросто могло бути 73 чи 151 ідея. Важливіше, що кожна ідея має власну, виразно окреслену історію в мистецтві. Хоч ідеї, які змінили мистецтво, з’являються в багатьох формах і з багатьох джерел, вони розпускаються і пишно квітнуть, надихаючись радше атмосферою майстерні, а не навчання. Майже триста кольорових ілюстрацій надають потужного візуального супроводу, перетворюючи книжку Майкла Берда на мандрівку крізь епохи, стилі та ідеї.

 

foto-17.png
foto-18.jpg foto-19.jpg foto-20.jpg foto-21.jpg

Ілюстрована історія кіноАдам Оллсач Бордмен ; пер. Катерина Міхаліцина ; наук. ред. Ірина Цілик. – Львів : Вид-во Старого Лева, 2019. – 109 с. 

Історія кіномистецтва — це, насамперед, історія видатних технічних інновацій та майстерності. Кінематограф вважається невід'ємним чинником культурного процесу сьогодення і посідає особливе місце у житті сучасної людини. Адам Оллсач Бордмен доклав максимум зусиль, щоб дослідити певні засоби, методи та ключових осіб, які вплинули на формування кінематографу, починаючи від його амбітних основоположників до комерційних імперій. Поринувши у цю захопливу книжку з вишуканими ілюстраціями, ви дізнаєтеся буквально про все — від того, як змінювалася стилістика костюмів та декорацій, до того, як удосконалювалися будова і функції самої кінокамери. Хай яким хаотичним є шлях розвитку кіновиробництва, дух новаторства у галузі медіатехнологій — незмінний. Ми ніколи не втомимося шукати нові шляхи для того, щоб розповісти власну історію. Автор сподівається, що результат його праці заінтригує вас і підштовхне до власних глибших вилазок у захопливу царину історії мистецтва кіно.

 

foto-22.jpeg
foto-23.jpg foto-24.jpg foto-25.jpg

Замах на мистецтво : арт-детективГригорій Козлов ; пер. Сашко Ушкалов. – Київ : ArtHuss, 2018. – 335 с.

Книга Григорія Козлова про те, що мистецтво не святе. Велике, трагічне, геніальне — та аж ніяк не святе, тому що мистецтво — це життя, у якому є і кров, і піт, і сльози, скандали й драми. Кожен визначний твір, як і людина, має свою долю.

У книзі зроблено спробу висвітлити таємну історію мистецтва — відому професіоналам, але приховану від широкого загалу. Автор розкриває світ мистецтва як складний організм, що живе не лише за законами естетики. Тут працюють особливі фінансові, політичні й соціальні механізми. Про все це й про багато іншого ви дізнаєтесь із одинадцяти «справ» цього фундаментального й водночас захопливого арт-детективу.

Створено: 13.01.2023
Переглядів: 478




© 2023 Одеська національна наукова бібліотека. Всі права захищено. При використанні матеріалів посилання на офіційний веб-сайт Одеської національної наукової бібліотеки обов'язкове.