Правила спілкування з людьми з інвалідністю
26 травня у рамках Національного тижня безбар’єрності відбулася зустріч працівників відділів Одеської національної наукової бібліотеки, що обслуговують користувачів, із експертами з інклюзії громадської організації «Безбар’єрні» Ганною Морозовою та Ніною Гайдаєнко та тренінг-лекція на тему «Правила спілкування з людьми з інвалідністю».

Безбар'єрність – це створення таких умов, за яких люди, незалежно від їх фізичних, сенсорних, інтелектуальних, соціальних чи інших особливостей, мають рівний доступ до всіх сфер життєдіяльності. Це означає усунення будь-яких перешкод, що обмежують їх можливості та участь у житті суспільства.
Ганна Морозова і Ніна Гайдаєнко наголосили на важливості «Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року», затвердженої Указом Президента України №531/2021 від 14 квітня 2021 року. Це документ, що має надзвичайно важливе значення для розвитку сучасного інклюзивного та справедливого суспільства і визначає засади політики України у сфері забезпечення рівних прав та можливостей для всіх громадян, з особливим акцентом на людей з інвалідністю, людей літнього віку, батьків з дітьми, а також на інші вразливі групи населення.
Експерти Г. Морозова та Н. Гайдаєнко детально схарактеризували види безбар’єрності:
- фізична безбар'єрність – це забезпечення доступності фізичного оточення для всіх; сюди відносяться:
- доступність будівель: пандуси, ліфти, широкі дверні отвори, відсутність порогів, доступні вбиральні;
- доступність транспорту: низькопідлоговий громадський транспорт, спеціально обладнані автомобілі, доступні зупинки;
- доступність громадського простору: безперешкодні пішохідні доріжки, тактильна плитка, зручні переходи;
- суспільна безбар'єрність – створення умов для рівної участі всіх людей у житті громад і держави; вона охоплює:
- усунення дискримінації та стереотипів;
- залучення всіх груп населення до прийняття рішень;
- підтримку інклюзивних ініціатив та об'єднань;
- цифрова безбар'єрність – забезпечення рівного доступу до цифрових технологій та онлайн-послуг; це передбачає:
- доступність швидкісного Інтернету;
- адаптовані вебсайти та мобільні додатки для людей з особливими потребами (наприклад, з використанням програм для читання екрана);
- навчання цифрових навичок для всіх груп населення;
- економічна безбар'єрність – створення умов та можливостей для працевлаштування, заняття підприємництвом чи самозайнятості для всіх груп населення, це:
- адаптація робочих місць.
- програма підтримки зайнятості для людей з інвалідністю.
- усунення бар'єрів для розвитку власної справи.
- освітня безбар'єрність – забезпечення рівних можливостей та вільного доступу до освіти протягом усього життя; вона включає:
- створення інклюзивного освітнього середовища в школах, університетах;
- адаптовані навчальні матеріали та методики;
- підтримку студентів з особливими освітніми потребами;
- інформаційна безбар'єрність – забезпечення доступності інформації в різних форматах, що включає:
- надання інформації шрифтом Брайля, аудіоформатом, великим шрифтом;
- використання жестової мови для людей з порушеннями слуху;
- створення зрозумілих та простих для сприйняття текстів.
Опираючись на «Довідник безбар’єрності», лектори детально роз’яснили, як коректно спілкуватися з людьми з різними видами інвалідності.
Загальні правила:
- Людина – передусім. Ставтеся до людини з інвалідністю з повагою і сприймайте її як рівну.
- Наприклад, замість слова "інвалід" слід казати "людина з інвалідністю".
- Не нав'язуйте допомогу, запитуйте, перш ніж допомогти: "Чи можу я вам допомогти?"
- Звертайтеся безпосередньо до людини, навіть якщо її супроводжує помічник бо перекладач.
- Поважайте особистий простір та зважайте на допоміжні засоби людини (милиці, інвалідні візки, слухові апарати тощо) — не торкайтеся без дозволу.
Люди з порушеннями опорно-рухового апарату
- Розмовляйте на рівні очей, якщо можливо, наприклад, присядьте поруч.
- Не нахиляйтеся над людиною у візку.
- Не використовуйте візок або милиці як підставку.
- Якщо потрібно перемістити, завжди питайте про найзручніший спосіб.
Люди з порушеннями слуху
- Звертайте увагу на зоровий контакт або легкий жест, щоб привернути увагу.
- Говоріть чітко, не закриваючи рот. Якщо людина читає по губах — говоріть повільно.
- Не кричіть. У разі потреби — скористайтеся письмовим способом або смартфоном.
- Поважайте перекладача жестової мови — говоріть до людини, а не до перекладача.
Люди з порушеннями зору
Назвіться на початку розмови. Якщо поруч є інші — назвіть усіх.
- Якщо ведете людину, запропонуйте руку.
- Повідомляйте про перепони (сходи, двері, перешкоди).
- Не торкайтеся білої тростини або собаки-поводиря — це елемент орієнтації.
Люди з інтелектуальними або ментальними порушеннями
Використовуйте просту, чітку мову.
- Уникайте абстрактних понять, жартів, іронії — говоріть прямо.
- Повторюйте чи перефразуйте, якщо вас не зрозуміли.
- Дайте час на відповідь — не поспішайте і не перебивайте.
Люди з розладами аутичного спектра
- Поважайте потребу в особистому просторі.
- Уникайте гучних звуків, яскравого світла та несподіваних дотиків.
- Говоріть структуровано і спокійно, бажано без емоційного тиску.
- Дозвольте людині використовувати засоби комунікації, які їй зручні (письмово, планшет тощо).
Окрім того, експерти з безбар’єрності ГО «Безбар’єрні» ознайомили присутніх із застосунком «MISTO», який забезпечує доступ до важливих міських послуг та критичної інформації, що надається в реальному часі (паркування, укриття, запис до ЦНАП, важливі новини міста та опитування, а також можливість замовити соціальне таксі для безкоштовного пересування містом).
© 2025 Одеська національна наукова бібліотека. Всі права захищено. При використанні матеріалів посилання на офіційний веб-сайт Одеської національної наукової бібліотеки обов'язкове.





