Правила спілкування з людьми з інвалідністю

26 травня у рамках Національного тижня безбар’єрності відбулася зустріч працівників відділів Одеської національної наукової бібліотеки, що обслуговують користувачів, із експертами з інклюзії громадської організації «Безбар’єрні» Ганною Морозовою та Ніною Гайдаєнко та тренінг-лекція на тему «Правила спілкування з людьми з інвалідністю».

afisha.jpg

Безбар'єрність – це створення таких умов, за яких люди, незалежно від їх фізичних, сенсорних, інтелектуальних, соціальних чи інших особливостей, мають рівний доступ до всіх сфер життєдіяльності. Це означає усунення будь-яких перешкод, що обмежують їх можливості та участь у житті суспільства.

Ганна Морозова і Ніна Гайдаєнко наголосили на важливості «Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року», затвердженої Указом Президента України №531/2021 від 14 квітня 2021 року. Це документ, що має надзвичайно важливе значення для розвитку сучасного інклюзивного та справедливого суспільства і визначає засади політики України у сфері забезпечення рівних прав та можливостей для всіх громадян, з особливим акцентом на людей з інвалідністю, людей літнього віку, батьків з дітьми, а також на інші вразливі групи населення.

Експерти Г. Морозова та Н. Гайдаєнко детально схарактеризували види безбарєрності:

- фізична безбар'єрність – це забезпечення доступності фізичного оточення для всіх; сюди відносяться:

  • доступність будівель: пандуси, ліфти, широкі дверні отвори, відсутність порогів, доступні вбиральні;
  • доступність транспорту: низькопідлоговий громадський транспорт, спеціально обладнані автомобілі, доступні зупинки;
  • доступність громадського простору: безперешкодні пішохідні доріжки, тактильна плитка, зручні переходи;
  • суспільна безбар'єрність – створення умов для рівної участі всіх людей у житті громад і держави; вона охоплює:
  • усунення дискримінації та стереотипів;
  • залучення всіх груп населення до прийняття рішень;
  • підтримку інклюзивних ініціатив та об'єднань;
  • цифрова безбар'єрність – забезпечення рівного доступу до цифрових технологій та онлайн-послуг; це передбачає:
  • доступність швидкісного Інтернету;
  • адаптовані вебсайти та мобільні додатки для людей з особливими потребами (наприклад, з використанням програм для читання екрана);
  • навчання цифрових навичок для всіх груп населення;
  • економічна безбар'єрність – створення умов та можливостей для працевлаштування, заняття підприємництвом чи самозайнятості для всіх груп населення, це:
  • адаптація робочих місць.
  • програма підтримки зайнятості для людей з інвалідністю.
  • усунення бар'єрів для розвитку власної справи.
  • освітня безбар'єрність – забезпечення рівних можливостей та вільного доступу до освіти протягом усього життя; вона включає:
  • створення інклюзивного освітнього середовища в школах, університетах;
  • адаптовані навчальні матеріали та методики;
  • підтримку студентів з особливими освітніми потребами;
  • інформаційна безбар'єрність – забезпечення доступності інформації в різних форматах, що включає:
  • надання інформації шрифтом Брайля, аудіоформатом, великим шрифтом;
  • використання жестової мови для людей з порушеннями слуху;
  • створення зрозумілих та простих для сприйняття текстів.

Опираючись на «Довідник безбар’єрності», лектори детально роз’яснили, як коректно спілкуватися з людьми з різними видами інвалідності.

Загальні правила:

  • Людина – передусім. Ставтеся до людини з інвалідністю з повагою і сприймайте її як рівну.
  • Наприклад, замість слова "інвалід" слід казати "людина з інвалідністю".
  • Не нав'язуйте допомогу, запитуйте, перш ніж допомогти: "Чи можу я вам допомогти?"
  • Звертайтеся безпосередньо до людини, навіть якщо її супроводжує помічник бо перекладач.
  • Поважайте особистий простір та зважайте на допоміжні засоби людини (милиці, інвалідні візки, слухові апарати тощо) — не торкайтеся без дозволу.

 Люди з порушеннями опорно-рухового апарату

  • Розмовляйте на рівні очей, якщо можливо, наприклад, присядьте поруч.
  • Не нахиляйтеся над людиною у візку.
  • Не використовуйте візок або милиці як підставку.
  • Якщо потрібно перемістити, завжди питайте про найзручніший спосіб.

Люди з порушеннями слуху

  • Звертайте увагу на зоровий контакт або легкий жест, щоб привернути увагу.
  • Говоріть чітко, не закриваючи рот. Якщо людина читає по губах — говоріть повільно.
  • Не кричіть. У разі потреби — скористайтеся письмовим способом або смартфоном.
  • Поважайте перекладача жестової мови — говоріть до людини, а не до перекладача.

Люди з порушеннями зору

Назвіться на початку розмови. Якщо поруч є інші — назвіть усіх.

  • Якщо ведете людину, запропонуйте руку.
  • Повідомляйте про перепони (сходи, двері, перешкоди).
  • Не торкайтеся білої тростини або собаки-поводиря — це елемент орієнтації.

Люди з інтелектуальними або ментальними порушеннями

Використовуйте просту, чітку мову.

  • Уникайте абстрактних понять, жартів, іронії — говоріть прямо.
  • Повторюйте чи перефразуйте, якщо вас не зрозуміли.
  • Дайте час на відповідь — не поспішайте і не перебивайте.

Люди з розладами аутичного спектра

  • Поважайте потребу в особистому просторі.
  • Уникайте гучних звуків, яскравого світла та несподіваних дотиків.
  • Говоріть структуровано і спокійно, бажано без емоційного тиску.
  • Дозвольте людині використовувати засоби комунікації, які їй зручні (письмово, планшет тощо).

Окрім того, експерти з безбар’єрності ГО «Безбар’єрні» ознайомили присутніх із застосунком «MISTO», який  забезпечує доступ до важливих міських послуг та критичної інформації, що надається в реальному часі (паркування, укриття, запис до ЦНАП, важливі новини міста та опитування, а також можливість замовити соціальне таксі для безкоштовного пересування містом).


Створено: 27.05.2025
Переглядів: 351




© 2025 Одеська національна наукова бібліотека. Всі права захищено. При використанні матеріалів посилання на офіційний веб-сайт Одеської національної наукової бібліотеки обов'язкове.