Актуальні напрями розвитку екологічної освіти в Україні

15 квітня у багатьох країнах світу відзначається День екологічних знань. Свою історію цей день веде з 1992 року на Конференції ООН в Ріо-де-Жанейро, де обговорювали проблеми навколишнього середовища. Екологічну освіту визначили одним із основних напрямків, який має величезне значення для всіх країн світу задля реалізації сталого розвитку людства.
Важливість екологічної освіти в сучасному світі вже ні в кого не викликає сумнівів і в багатьох країнах є пріоритетним напрямом навчання та виховання. Адже діяльність з формування екологічної культури населення та дбайливого ставлення до навколишнього природного середовища - це запорука безпечного майбутнього для всього людства.
«Освіта повинна готувати учнів до розуміння поточної кризи та формування майбутнього світу. Заради порятунку нашої планети ми повинні змінити наш спосіб життя, способи виробництва, споживання та взаємодії з природою. Включення освіти в інтересах сталого розвитку в усі навчальні програми має стати основоположним елементом» – наголосила Одре Азуле, Генеральний директор ЮНЕСКО.
У зв'язку з цим ЮНЕСКО поставила перед собою нову мету: зробити екологічну освіту основним компонентом навчальних програм в усіх країнах до 2025 року. ЮНЕСКО розгорнула глобальну кампанію #LearnForOurPlanet (#НавчайтесьЗарадиНашоїПланети) з метою закликати до перетворень в освіті, щоб всі люди могли навчатися заради нашої планети, заради нашого власного виживання і заради майбутнього життя на Землі. Організація працює з усіма своїми 193 державами-членами з метою підтримки реформи навчальних програм і відстеження прогресу в питанні поширення знань, навичок, цінностей і підходів, необхідних для здійснення позитивних змін і захисту майбутнього планети.
Важливою умовою розвитку екологічної освіти в Україні є поступова гармонізація українського екологічного законодавства зі стандартами права ЄС у відповідності до Угоди про асоціацію ЄС з Україною та екологічної реформи в Україні. Сучасна екоосвіта є системною складовою національної системи освіти. Головна її мета – формування нового типу світогляду, у центрі якого гуманістично-раціональний взаємозв’язок людини з довкіллям у системі «природа-людина-суспільство».
До актуальних напрямів розвитку екологічної освіти в Україні належать:
- Розвиток екологічної освіти в школах.
- Розвиток екологічних університетів.
- Розвиток екологічних громадських організацій.
- Популяризація екологічних інновацій.
«Україна сьогодні стоїть на варті цивілізації не лише зі зброєю в руках. Наші природоохоронці безпосередньо впливають на те, яким буде порядок денний у сфері захисту довкілля на десятиліття вперед. Вони вивчають наслідки російського вторгнення для довкілля і розповідають, чому сталий розвиток та війна не сумісні. Поширення знань про довкілля – це те, що має допомогти людству стримувати війни у майбутньому», - наголошує Міністр захисту довкілля та природних ресурсів Руслан Стрілець.
Ректор провідного закладу вищої освіти - Одеського державного екологічного університету С. М. Степаненко підписав Резолюцію конференції «Євроінтеграція екологічної політики України» (25 жовтня 2022 р.). В одному з пунктів резолюції зазначено «Рекомендувати всім освітнім установам різного рівня формувати екологічний світогляд на основі Концепції сталого розвитку для дієвого та ефективного використання природних ресурсів та екосистем в умовах після воєнного стану в Україні. Активізувати роботи в освітніх установах з моніторингу стану формування екологічного світогляду серед молоді з подальшим удосконаленням методів за умов післявоєнного стану та з урахуванням сучасного світового та європейського досвіду».
Одеська національна наукова бібліотека з метою популяризації екологічних знань веде роботу Екологічного лекторію за участі провідних науковців та екологів міста. На заходах у бібліотеці спікерами виступали : Іван Русєв, Владислав Михайленко, Дмитро Шелінговський, Юлія Котельнікова.
У лекціях беруть участь провідні юристи Одеського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, які розповідають про юридичні норми та екологічне законодавство.
Серед слухачів молодь, студенти провідних вищих навчальних закладів міста, долучаються екологічні громадські організації Одеси.
Мета лекторію – формувати почуття відповідальності за природу як національне багатство; виховувати екологічну культуру, розвивати потребу розуміння сучасних екологічних проблем держави і світу, привернення уваги до знань про довкілля та вплив людини на нього.
Погляд одеського вченого Михайленко Владислава - PhD в галузі екології, асистента кафедри екології та охорони довкілля Одеського державного екологічного університету, на сучасну ситуацію в екологічній освіті України.
Екологічна освіта України знаходиться в дуже цікавому та історичному стані: з одного боку, коронавірус та війна створили загрозу для популяризації якісних екологічних знань. З іншого ж боку, сьогодні стає все більш очевидним, що за екологія - це невід'ємна складова національної політики безпеки України.
Деякі зрушення є безпосередньо у самій системі освіти, особливо – у 5-х класах нової української школи. Там закладаються гарні основи з питань збереження довкілля. У викладача є розкішна можливість проявити свій творчий потенціал та зацікавити учнів. Вища освіта також не пасе задніх та будує нові контакти з європейськими колегами. Але і забувати, що все це зіштовхується з наслідками пандемії та війни, не можна. Тому і ситуація, на мій погляд, історична: терези хитаються у різні сторони - від прориву до регресу, і те, на якій стороні ми будемо зосереджувати зусилля, і вирішить майбутнє екологічної освіти.
© 2025 Одеська національна наукова бібліотека. Всі права захищено. При використанні матеріалів посилання на офіційний веб-сайт Одеської національної наукової бібліотеки обов'язкове.