Розуміти людей з аутизмом і спілкуватися з ними

foto-00-zastavka-i-okoshko.jpg

«Аутистичні діти здатні побачити події і об’єкти, які їх оточують, з нового боку; їхні погляди часто несподівано зрілі. Це вміння зберігається все життя і за сприятливих умов здатне привести до надзвичайних досягнень, яких інші можуть ніколи не домогтися. Наприклад, здатність до абстрактного мислення – це конче потрібна умова наукової діяльності. Насправді серед видатних науковців багато людей аутистичного типу…»

Ганс Асперґер, австрийський педіатр і психіатр

 

Щороку 2 квітня відзначається  Всесвітній день поширення інформації про проблему аутизму. Існує думка і доведено, що у людей з аутизмом – неабиякі здібності і великий соціальний потенціал, тому навчитися розуміти та взаємодіяти з цими людьми не тільки потрібно, а й корисно. Єдине можливе ставлення до людини з аутизмом чи без нього – це повага та гідність. Прояв жалю до людей з аутизмом, так само як і агресивне неприйняття – це дискримінація, якій не місце в XXI сторіччі.

Не існує правильних і не правильних людей, немає правильної або неправильної роботи мозку – усе це означає нейрорізноманіття. Визнання цього на Заході стало основою руху «за нейрорізноманіття», ― за права людей з аутизмом, нормальне сприйняття аутистичних рис і поведінки, можливість щасливого, творчого й соціально активного життя.

Наразі в Україні розпочалася інформаційна кампанія від громадської організації Happy Today. Мета інформаційної кампанії ― розвінчати найпоширеніші міфи про розлади аутистичного спектра, розповісти людям, що аутизм ― не буде проблемою, якщо знати, як діяти. У рамках кампанії вже працює сайт, на якому зібрано актуальну та науково-доведену інформацію про розлади аутистичного спектра.

Пропонуємо ознайомитися з книжковою добіркою з фонду Одеської національної наукової бібліотеки за темою «Розуміти людей з аутизмом і спілкуватися з ними». Пропоновані видання стануть у пригоді як батькам дітей з аутизмом, педагогам, психологам, вихователям, також і пересічним громадянам, які прагнуть створити розвинуте толерантне суспільство безбар’єрного спілкування.

foto1.jpg foto-1a.jpg

Сільберман. С. Що приховує аутизм. Майбутнє нейрорізноманіття. Київ, 2021.

Книга американського науковця і журналіста здатна змінити уявлення про аутизм.

Сорок років тому вчені та лікарі фіксували лише 4–5 випадків аутистичного розладу на 10 тисяч дітей. Відтоді показники стрімко зросли, і вже у 2018 році цей стан діагностували в кожної 59-ї дитини. Але що таке аутизм? Люди з цим розладом приречені на самотність, чи це генії з унікальним складом розуму? У цій книжці Стів Сільберман розповідає про історію аутизму, наводить цікаві й дивовижні факти з життя «людей дощу» та їхні фантастичні досягнення.

Видання розраховане на широке коло читачів, усіх, хто цікавиться не тільки аутизмом, а і тим, як «влаштований» і «працює» людський мозок.

foto2.jpg foto-2a.jpg

Вікарі С. У нас дитина з аутизмом. Допомога сім`ям із дітьми з аутизмом. Практичні рекомендації для батьків і педагогів. Харків, 2019.

Ця книга відомого італійського фахівця-педіатра, науковця і практика, автора багатьох книжок, присвячених дітям і підліткам з аутизмом, адресована насамперед батькам, учителям і вихователям, які виховують і працюють з «особливими» дітьми. Використовуючи досвід лікарні Bambino Gesù, що у Римі, та дослідження численних науково-дослідних центрів Італії, автор намагається пояснити природу розладів аутистичного спектра, дає слушні поради і, головне, надію на те, що багато які з порушень можна скоригувати, поліпшити поведінку дитини й адаптувати її до соціуму.

Книга також допоможе не «заблукати» у широкому спектрі різних теорій, програм і методів, що їх сьогодні пропонує сучасна наука для лікування аутизму.

foto3.png

Базима Н. Розвиток мовлення дітей з аутизмом. Київ, 2019.

Праця Наталії Базими – вітчизняного логопеда, спеціального психолога, коуча, члена виконкому Української асоціації корекційних педагогів, містить практичні рекомендації щодо розвитку мовлення у дітей з аутизмом старшого дошкільного віку. Описано особливості розвитку психічної та сенсорної сфер; висвітлено специфічність формування емоційно-вольової сфери. Окрему увагу приділено комунікативним навичкам дітей з аутизмом, зокрема за методиками формування мовленнєвої активності. Докладно розглянуто психолого-педагогічні умови та принципи корекційного підходу до формування мовленнєвої активності. У виданні розглянуто широкий спектр завдань, напрямів, методів та прийомів роботи з розвитку мовлення у дітей з аутизмом.

foto-4.jpg

Островська К. Засади комплексної психолого-педагогічної допомоги дітям з аутизмом: монографія. Львів, 2019.

У монографії відомого вітчизняного науковця, психолога, автора понад 40 наукових праць за зазначеною темою, викладено сучасні погляди на теорію і практику проблеми загальних розладів розвитку у дітей з аутизмом, розглянуто медико-психологічні концепції загальних розладів розвитку, представлено різні форми психологічної, соціальної допомоги дітям- аутистам та їхнім родинам, наведено схему психологічної діагностики аутизму та сформульовано основні засади створення індивідуальних корекційних програм для аутистів. Видання містить розділ бібліографії та «практичний» додаток, зі схемами опитування для батьків і спостереження за дитиною з аутизмом та Європейську хартію аутистів.

foto-5.jpg

Адаптації дитини чи підлітка з аутизмом у сучасному суспільстві здатна допомогти також художня література, зокрема дитяча, яка здатна розповісти простою мовою про складне. Цікаві казки чи оповідання, де герой чи героїня – саме такі діти з діагнозом аутизму, здатні на чудові почуття і вчинки: на щиру дружбу, сердечну увагу, відданість, сміливість і відвагу.

foto6.jpg foto-6a.jpg

Степула Н. Петрик і фонтани. Київ, 2019.

«Петрик і фонтани» – перша в Україні дитяча книжка, де головний герой – дитина з аутизмом. Книжка є спільним проєктом видавництва «Основи» та ГО «Щасливе Сьогодні». Частина коштів із продажів книги буде спрямовано на просвітницькі проекти з теми аутизму, які здійснює ГО «Щасливе Сьогодні»

Головні герої оповідання – Петрик і Матильда. У них багато спільного, вони люблять гратися і дізнаватися про нове, але є й відмінності: у Петрика аутизм, тому він по-іншому сприймає навколишній світ, дещо повільніше розмовляє та виявляє емоції. Познайомившись із хлопчиком, Матильда розуміє: «Ми можемо бавитися разом, просто не так, як я звикла, але так само весело!»

Книжка «Петрик і фонтани» містить навчальну сторінку для дітей. У ній є прості й зрозумілі пояснення про те, що таке аутизм, чому люди з аутизмом поводяться інакше, як дружити з хлопчиками та дівчатками - аутистами.

foto7.jpg foto-7a.jpg

Осмоловська О. Сонце в озері твоєму. Київ, 2016.

Казка «Сонце в озері твоєму» піднімає дуже актуальну і гостру для суспільства проблему ставлення до людей з інвалідністю. Це соціальний літературно-мистецький проєкт, у якому образно розповідається про людей з особливими потребами, - про дітей з синдромом Дауна (діти Сонця) і дітей-аутистів (діти Дощу). Проєкт покликаний не тільки привернути увагу до проблем таких людей, а й показати дивовижну крихкість суспільної стандартності та бажання змінити на краще існуюче ставлення до таких людей.

Цільова аудиторія книжкового проєкту – діти початкової та середньої школи, а також сім’ї, які практикують спільне читання і обговорення прочитаного. Також твір може бути рекомендований для уроків позакласного читання в школі та різних дитячих соціальних центрах.

У проєкті вперше реалізується інноваційний художній прийом: спеціально для ілюстрування казки київська художниця і дизайнер Ольга Бутковська створила серію ексклюзивних ляльок, які збагатили сторінки твору у вигляді яскравих, живих ілюстрацій.

foto8.jpg foto8a.jpg

Лівін М. Рікі та дороги. Харків, 2017.

Дивовижна історія про чотирнадцятилітнього Матвія, хлопчика із синдромом Асперґера, який втікає до лісу, щоб знайти себе. Прагнучи порозумітися з власним «я», він розповідає про свої почуття, сім’ю, світ... Цікавим і багато в чому повчальним є його ставлення до друга — рудого собаки із чорною лапкою.

Це важлива і вкрай потрібна книжка про вміння розумітися у цьому різнобарвному світі, сприймати і приймати інакшість людей, усвідомлювати невичерпну творчу силу любові.

foto9.jpg foto9a.jpg

Фрайгоф Гальфдан В. Любий Габріелю: Лист. Львів, 2018.

Для того, щоб описати свої непрості стосунки з наймолодшим сином, Г. Фрайгоф, норвезький романіст, перекладач, критик, редактор, обрав найінтимнішу та найчеснішу форму — лист. Лист батька до сина Ґабріеля, якому у віці трьох років діагностували аутизм. Фрайгоф щиро і зворушливо пише про усі їхні розмови, пригоди та сварки, про взаємини в родині і поза нею… Цей лист-сповідь сповнений батьківською гордістю за досягнення сина, віри, надії та безумовної любові, які беруть гору попри всі складнощі й непорозуміння.

Ця відверта оповідь нагадує про чарівність світу дитинства і добру силу родини. Вона звернена до всіх батьків, які хочуть зрозуміти, прийняти  і підтримати свою дитину, не зважаючи ні на що.

Створено: 01.04.2023
Оновлено: 02.04.2023
Переглядів: 2107




© 2025 Одеська національна наукова бібліотека. Всі права захищено. При використанні матеріалів посилання на офіційний веб-сайт Одеської національної наукової бібліотеки обов'язкове.