Довіряй, але перевіряй: медіаграмотність — культура споживання інформації

01.jpg

Медіаграмотність є необхідною навичкою XXI століття для кожної людини у споживанні будь-якої інформації: новин, соціальних медіа та навіть у щоденному спілкуванні. В умовах інтенсивного розвитку медіа-простору формування навичок критичного мислення під час роботи з різноманітними інформаційними джерелами набувають надзвичайної суспільної ваги.

В Україні вже реалізовано чимало актуальних та важливих ініціатив з розвитку критичного мислення і медіаосвіти. Пропонуємо перелік ресурсів та книжок, які стануть у пригоді всім, хто бажає підвищувати рівень медіаграмотності, отримувати знання та навички аналізу й оцінки навколишнього медіаконтенту.

Навчальні  онлайн-ресурси

- Лабораторія психології масової комунікації та медіаосвіти Інституту соціальної та політичної психології Національної академії педагогічних наук України провела чимало цікавих досліджень із психології сприйняття медіа. На сайті Лабораторії розміщено програми експериментів, тренінги, відеоматеріали, монографії, підручники й посібники з питань соціально-психологічних аспектів масової комунікації та організації медіаосвіти.

- Онлайн-платформа проєкту “Фільтр” — це національний проєкт з медіаграмотності Міністерства культури та інформаційної політики України, заснований у 2021 році, аби об’єднати зусилля держави, громадських організацій та медіаспільноти задля підвищення рівня медіаграмотності українців.

На платформі зібрані корисні матеріали для всіх, хто прагне зробити медіаграмотність своєю життєвою навичкою. Навчальні матеріали розміщено по рубриках для різних категорій споживачів. Для учителей та учнів —  методична література з медіаграмотності про особливості інформаційного світу, гігієну соцмереж, особливості пошуку інформації, базові інструменти аргументації та удосконалення критичного мислення. Для батьків — буклети, книжки, курси, ігри тощо, покликані розвивати критичне мислення у дитячої аудиторії.  Викладачам та студентам — матеріали, що сприяють впевненому орієнтуванню в сучасному інформаційному світі, формують основи свідомого та відповідального медіаспоживання. А також ігри та квести, які навчать відрізняти факти від суджень, аналізувати інформацію та аргументувати свої відповіді.

- Портал «Медіаосвіта і медіаграмотність» створений на базі он-лайн бібліотеки з медіаосвіти Міжнародного благодійного фонду «Академія української преси». Це інтерактивна професійна платформа для спілкування медіаосвітян та всіх, хто бажає отримати знання та навички з медіаграмотності. Портал містить розділи як для всіх категорій медіапедагогів, так і для медіаспоживачів, а також матеріали стосовно міжнародного досвіду впровадження медіаграмотності.

 

Книжки, теоретичні розробки та напрацювання у галузі медіаосвіти

02.jpg

Інформаційна безпека : підручник / В. В. Остроухов, М. М. Присяжнюк, О. І. Фармагей, М. М. Чеховська, В. М. Петрик, Нац. акад. Служби безпеки України; Під ред. В. В. Остроухов; Наук. конс. М. П. Стрельбицький, Н. Г. Іванова. – Київ : Ліра-К, 2021.

У підручнику розкрито концептуальні засади інформаційної безпеки, національні інтереси в інформаційній сфері, стратегія формування та розвитку єдиного інформаційного простору України, потенційні загрози безпеці держави та її громадянам в інформаційній сфері, технології інформаційного та інформаційно-психологічного впливу й захисту від цих впливів, система забезпечення інформаційної безпеки України.

03.jpg

Дмитро Кулеба. Війна за реальність. Як перемагати у світі фейків, правд і спільнот. – Київ: Книголав, 2020.

Ця книжка — справжній посібник з захисту персональних даних, розвитку критичного мислення та протидії маніпуляціям в епоху масової інтернетизації та діджиталізації. Український дипломат і комунікатор Дмитро Кулеба, орієнтуючись на прикладах України, інших країн та власний досвід, проаналізував, як відбувається війна за реальність в інформаційному просторі та виокремив п’ять правил, які допоможуть навчитись у ній перемагати. Наприкінці кожного розділу — рубрика “Що робити?”.

«Телебачення, соцмережі, онлайн-платформи і спільноти, реклама, блогери, фейки і декілька версій правди на будь-яку тему – все це оточує кожного з нас щохвилини... З усіх боків різні сили воюють за те, щоб вплинути на наше сприйняття реальності та схилити нас на свій бік. Ми й самі постійно, іноді несвідомо, воюємо. Книжка саме про те, як перемагати у цій війні за реальність. Читайте, якщо хочете знайти точку опори у вселенському інформаційному потопі, зрозуміти, як налаштована машина комунікативної війни і не дозволяти іншим маніпулювати вашими емоціями, переконаннями і вибором» - розповідає автор.

04.jpg


Практична медіаосвіта : авторські уроки : збірка / Ін-т інновац. технологій і змісту освіти, Акад. української преси; Ред. - упоряд. В. Ф. Іванов, О. В. Волошенюк; За наук. ред. В. В. Різун, В. В. Літостанський. – Київ : Академія Української Преси : Центр Вільної Преси, 2013.

Збірка призначена для вчителів та студентів педагогічних спеціальностей і містить авторські уроки з основ медіаграмотності та медіаосвіти, розроблені для проведення інтегрованих та самостійних уроків в учбових закладах України. У виданні подано 39 тематичних та навчально-тренінгових уроків про медіа та масові комунікацї, свободу самовираження,     інтернетграмотність. Низку уроків присвячено навичкам критичного аналізу медіатекстів, запобіганню маніпуляцій та створенню медіаконтенту. Окремий розділ присвячено бібліотечній грамотності та значенню книжки серед  медійних засобів.

05.jpg

Медіаосвіта та медіаграмотність : підручник / В. Ф. Іванов, О. В.  Волошенюк, Д. Ю. Дзюба, В. Ф. Дубровський, Т. В. Іванова; Ред. - упоряд. В. Ф. Іванов, О. В. Волошенюк; За наук. ред. В. В. Різун. – Вид. 2-е, стереотип. – Київ : Академія Української Преси : Центр Вільної Преси, 2013.

Автори підручника, провідні українські та зарубіжні науковці, об’єднали
найактуальніші світові розробки в галузі медіаосвіти, медіаграмотності та медіакультури. На сторінках видання вони діляться навичками і уміннями аналізувати і синтезувати медійну реальність, “читати” медіатекст, використовувати медійну техніку тощо. У посібнику розглянуто історію розвитку медіаосвіти та її суспільне значення, визначено поняття про масову комунікацію та правові основи функціонування медіа у суспільстві. Досліджено вплив медіа на розвиток особистості, інструменти маніпуляції в медіа, використання мотивів підсвідомого впливу тощо. Проаналізовано медіатексти різних видів медіа.

 

06.jpg


Шейбе Сінді. Медіаграмотність : критичне мислення у мультимедійному світі : підручник для вчителя : пер. с англ. / Сінді Шейбе, Фейз Рогоу; Пер. С. Дьома; За заг. ред. В. Ф. Іванов, О. В. Волошенюк. – Вид. 2-е, стер.– Київ : Академія Української Преси, 2017.

Підручник для вчителів чільних американських педагогів Сінді Шейбе і Фейз Рогоу грунтовно презентує власний освітній підхід до викладання медіаграмотності. “Ця книга розповідає про те, що це означає — бути грамотним у сучасному складному медіасередовищі, та яким чином вчителі можуть використовувати медіаосвіту для того, щоб залучити студентів і підготувати їх до успішньої діяльності в цифровому світі сьогодення, що постійно змінюється” - пишуть автори.

07.jpg

Довідник медійника : навчальний посібник / голова оргкомітету А. А. Мазаракі; укл. Є. О. Кияниця. - Київ : Київ. нац. торг.-екон. Ун-т, 2020.

Довідник містить термінологічний та категорійно-понятійний апарат сучасних медіа та законодавчу базу галузі. Автори зазначають, що сучасна медіамова характеризується наявністю в ній великої кількості слів та виразів емоційного характеру, неологізмів, стійких словосполучень, емфатичних конструкцій тощо й формування термінологічного апарату медіаспільноти сприятиме підвищенню рівня медіакомпетентності. Посібник призначений для фахівців галузі ЗМІ, а також усіх, хто цікавиться журналістикою, макетингом, рекламою та зв'язками з громадськістю.

Створено: 28.03.2022
Переглядів: 4041




© 2025 Одеська національна наукова бібліотека. Всі права захищено. При використанні матеріалів посилання на офіційний веб-сайт Одеської національної наукової бібліотеки обов'язкове.