М.Л. Кропивницький в Одесі

Покажчик “М.Л. Кропивницький в Одесі” продовжує започатковану Одеською державною науковою бібліотекою імені М.Горького 1973 р. серію бібліографічних покажчиків “Літературна Одеса”, присвячених перебуванню в місті видатних майстрів літератури. М.Л.Кропивницький лишив значну літературну спадщину, але він був ще й видатним актором, режисером, організатором театральної справи, через це матеріали, зібрані у посібнику, виходять за межі серії “Літературна Одеса”.

У творчості М.Л.Кропивницького, як у дзеркалі, відображена історія українського театру, суперечливе ставлення до нього сучасників, період найбільшої популярності у 90-ті роки ХІХ сторіччя і період занепаду театральної справи на початку ХХ сторіччя через політичну нестабільність суспільства.

З Одесою у М.Л.Кропивницького пов’язані значні події творчого життя: дебют у 1871 р., численні тривалі гастролі, святкування 25-річчя артистичної діяльності, останні виступи на сцені. Любов Марка Лукича і одеситів була взаємною. Майже кожні його гастролі в Одесі перетворювалися на свято мистецтва. Він завжди піклувався і про те, щоб кожний, хто бажав, зміг потрапити в театр. Трупи часто давали благодійні вистави. З листів, які М.Л.Кропивницький отримав під час святкування 25-річчя артистичної діяльності, маємо відомості про його просвітницьку діяльність: про відкриття шкіл за власний кошт на селі та підтримку талановитої молоді.

Одеська преса здебільшого прихильно ставилася до українського театру і відзначала провідну роль М.П.Старицького і М.Л.Кропивницького у його становленні. Про ситуацію у театральній справі у 80-х роках сучасники писали: “ни одна из... пьес не отличается такими сценическими и литературными достоинствами, какими обладают некоторые произведения г. Старицкого и, в особенности, Кропивницкого. Оба эти писателя, из которых один, - именно г. Кропивницкий, - в то же время и замечательный актер, и далеко недюжинный режиссер, создали бытовую народную драму или, по крайней мере, сделали такое успешное начало, которое дает право ожидать богатых результатов. Не преувеличивая ни мало, можно их назвать пионерами этой своеобразной ветви драматической литературы. Они создали “школу”, в которой, без всякого сомнения, воспитаются очень многие ученики. Просим не забывать, из каких элементов сложена труппа: все это самородки, все это нужно было выработать из любителей; нужно было обучить, обработать, отделать”.

Сторінки газет зберегли свідчення надзвичайної щедрості таланту М.Л.Кропивницького. Його твори ставили і професійні трупи, і аматори. Він мав дар знаходити талановитих акторів по всій Україні, запалювати їх вогнем любові до театру. Потім формував трупи з молодих акторів, ділився своїми знаннями і досвідом. Під його крилом сформувалося кілька поколінь театральних митців. Учні організовували власні трупи і несли до людей вогонь освіти і культури. А Марко Лукич знову і знову був у творчому пошуку нових тем, нових форм, нових талантів.

З молодих років і до останнього дня свого життя він - у дорозі. Серцем сприймаючи всі труднощі, заборони й негаразди, які траплялися на шляху українського театру, М.Л.Кропивницький віддавав театральній справі себе без залишку і знаходив відповідний відгук у серцях людей. Його любили й шанували за життя. Смерть “батька” була сприйнята як незамінна втрата для культури. Щиро сумували за ним одесити, увесь український народ.

І сьогодні інтерес до творчості М.Л.Кропивницького не втрачено. Вивченням його спадщини займаються літературознавці, зокрема одеські. Його ім’я золотими літерами вписане в історію українського театру. Його п’єси неодноразово ставив Одеський український музично-драматичний театр. Період перебування М.Л.Кропивницького в Одесі - це важлива частина великої історії українського театру.

Найбільший розділ покажчика - “Одеська преса про М.Л.Кропивницького за його життя” - відображає ставлення одеситів-сучасників до літературної та артистичної діяльності “батька” українського театру. В анотаціях до статей наведено оригінальні цитати з джерел. Це дає змогу побачити М.Л.Кропивницького як артиста очима його сучасників, дізнатися про те, яким він був на сцені, про особливості його акторського стилю, спробувати розкрити секрет надзвичайної популярності митця. Матеріал у розділі подано у хронології гастролей: загальні публікації, потім рецензії на окремі вистави в алфавітному порядку назв вистав.

Література у розділах “М.Л.Кропивницький про свої зв’язки з Одесою”, “Спогади сучасників про перебування М.Л.Кропивницького в Одесі та постановку його п’єс на одеській сцені”, “Одеські літературні й театральні критики про М.Л.Кропивницького за його життя”, “Дослідження зв’язків М.Л.Кропивницького з Одесою. Одеські автори про М.Л.Кропивницького”, “Образ М.Л.Кропивницького у літературних творах” згрупована в алфавітному порядку, в інших розділах - у хронологічному.

Повний текст покажчика доступний в електронній бібліотеці

Створено: 02.02.2007
Останнє оновлення: 16.07.2016
Переглядів: 2115




© 2020 Одеська національна наукова бібліотека. Всі права захищено. При використанні матеріалів посилання на офіційний веб-сайт Одеської національної наукової бібліотеки обов'язкове.