Серія художніх та фотовиставок, які ініціював Фонд у 2016 році, покликана віддати данину поваги Кіріаку Костанді, глибше збагнути його значення для Одеси, і ширше – для європейської культури (Див. "В орбіті Костанді, відомого і невідомого").
Присутніх привітали господарі – голова ОФ ГФК Софроніс Парадисопулос, співорганізатори виставки: голова ООО НСХУ Анатолій Горбенко, керівник живописної секції спілки Микола Овсійко, а також доктор мистецтвознавства Ольга Тарасенко, директор Архітектурно-художнього інституту ОДАБА Віктор Уреньов, мистецтвознавець Анна Носенко, художник Борис Бєлов.
Цікаві факти про К.К.Костанді і його родину повідав присутнім художник і педагог Юрій Валюк, який був знайомий з доньками славнозвісного митця. Він є автором психологічно виразного графічного портрету Любові Кіріаковни, що створений у 1984 році і представлений на цій виставці.
Одеський південь, його клімат, з одного боку, традиції, перш за все, французького імпресіонізму і російського пленеризму – з іншого, породили таке художнє явище як живописець Костанді, південноросійську школу з її насиченим колоритом та емоційністю. Принагідно відзначимо, що за межами Одеси діяли східні тенденції: розвиток споглядального пленеризму характерний для творчості І.Похитонова, С.Васильківського, П.Левченка. Вони брали активну участь у виставках Одеського товариства південноросійських художників, у витоках якого стояв К.Костанді. (Принагідно нагадаю, що раніше у напрямку розвитку пленеризму зробив помітний крок Т.Г. Шевченко /картина «На пасіці», 1843).
У межах Одеси Костанді задавав тон у формуванні згаданої школи, був її главою. Вплив його творчості відчувається по сьогодні. Поряд працювали не менш яскраві її представники – М.Кузнєцов, Г.Ладиженський, Г.Головков, П.Нілус, О.Стіліануді, П.Ганський та ін. (Виставка творів Ганського у ці дні проходить в Одеському художньому музеї).
Впродовж століть південноросійська пленерна школа перетерпіла еволюцію. Сьогодні ми умовно визначаємо її як «одеську», «південну» або «південноукраїнську», але витоки її, значною мірою, у московській – Полєнов, Левітан, Сєров, Коровін, Головін, Грабарь...
Окремі твори виставки в ОФ ГФК формують ретроспективний ряд експозиції: М.Шелюто, Г.Павлюк, А.Гавдзинський, В.Литвиненко, які надані родинами цих художніх династій.
Виставка значно масштабніша, ніж попередні з цього проекту. У ній взяли участь 70 осіб. У двох залах представлено близько сотні робіт. Відбір був жорсткий. Приємно відзначити, що поряд з іменитими митцями експозиційний ряд включає роботи недавніх випускників вишів та училищ. Така демократичність, піклування про молодь вигідно вирізняє одеську спілку від інших творчих спілок. Завдяки такій політиці спілка зберігає свою життєздатність, зростає чисельно.
Окремий ряд картин, представлених на виставці – твори не фігуративного мистецтва, зокрема, членів об’єднання «Мамай» та митців, – у більшості викладачів ОХУ, що свого часу представляли проект «Лабораторія живопису».
Під час відкриття виставки відбулася презентація альбому під інтригуючою назвою «Союз нерушимий», виданого Музеєм сучасного мистецтва Одеси, і присвяченого ООО НСХУ – організації, яка зберігає традиції школи, закладених Кіріаком Костанді. Альбом у дарунок від видавців отримали господарі, Одеська національна наукова бібліотека, яка також була задіяна у його підготовці, та інші установи міста.
Володимир КУДЛАЧ
Публікації в пресі: Кудлач В.А. Уклін Костанді // Чорномор. новини. – 2017. – 25 лют. – Режим доступу: http://chornomorka.com/archive/a-8990.html