Люб’язно погодилася прокоментувати експозицію куратор виставки, відомий мистецтвознавець, завідувач відділу західноєвропейського мистецтва музею Ірина Глєбова. Нагадаємо, що Ірина Юріївна є автором та укладачем таких видань, як «Рисунок западноевропейских художников XVI-XX веков в коллекции Одесского музея западного и восточного искусства» (2016), «Западноевропейская акварель ХІХ-ХХ веков в коллекции Одесского музея западного и восточного искусства» (2014) та ін.
«Лише окремі твори, що представлені на виставці були в нашій постійно діючій експозиції. Більшість з них демонструються вперше, – зазначила мистецтвознавець. – Виставка охоплює майже столітній період розвитку мистецтва, як західноєвропейського, так і східного. Тут фігурують імена як відомих, так і маловідомих художників, які ще у радянську епоху дарували музею свої твори під час виставок, які проходили в нашому закладі, а також в музеях СРСР, і ці твори потім перерозподілялися між музеями».
Перший зал презентує живопис. Тут можна бачити твори митців, чия доля так чи інакше пов’язана з Одесою, наприклад, Антоніо Саріо, який жив в Латвії і Мексиці. Це портрети і пейзажі, виконані в техніці пастелі. Представлений також натюрморт французької художниці (на жаль, вже покійної) Сюзанни Саварі. Це перший з творів, подарованих меценатом Одесі.
В експозиції також картини добре знаних нам авторів – американського майстра Рокуелла Кента; розкішний великоформатний пастельний портрет дівчинки італійця Енріко Арчіоні – візитна картка виставки; твір польського живописця Владислава Яроцького; добре відоме нам полотно фінського митця Альберта Едельфейта «Мадонна з немовлям».
Серед картин, які стали приємним відкриттям, робота китайського живописця Дай Шохо «Велика китайська стіна», виконана в європейських традиціях; дивовижна по живопису «Натхнення» італійки Марії Дзаноне.
Ірина Глєбова звернула увагу ще на ряд маловідомих робіт. «Ви бачите рідкісну по техніці картину на склі югославського примітивіста зі світовим іменем Сави Стойкова. Творчість Йосипа Константіновського – представника «паризької школи», належить відразу кільком культурам: він народився в Росії, емігрував до Франції, а під кінець життя переїхав до Ізраїлю», – пояснила науковець.
Увагу привертають ще кілька невеликих за форматом пейзажів, зокрема, французьких митців Фредеріка Лонге та Андре Л`євен. «Фредерік Лонге – художник з колишньої НДР, до речі, внук Карла Маркса… Л`євен працював в манері Ван Гога. Тут пейзаж з видом міста Сент-Омер, – продовжила розповідь Ірина Глєбова. – Цікаво, що коли наші співробітники витягли пейзаж із рами, то виявили папірець, на якому було написано, що вона була подарована особисто Микиті Хрущову».
Зрозумілий ажіотаж у відвідувачів викликало повідомлення про те, що виставка включає твори Пікассо. Це дві порцелянові розписані тарілки, що виготовлені в майстерні знаменитого художника, одна з яких є авторським повтором з власноручним підписом на звороті Пабло Пікассо. Серед поодиноких скульптур в експозиції маска роботи відомого американського митця Джона Вайдмана («Сон старшого брата»), чия виставка проходила свого часу в музеї; кераміка і скульптура італійського майстра Адріано Левероне, графіка китайсько-російського художника Дзяня-Шилуня та відомого данського карикатуриста, комуніста за переконанням Херлуфа Бідструпа. Слід відзначити, що значна частина творів виконані художниками, які мали ліві політичні переконання, що уможливлювало їх приїзд до СРСР (Дзононе, Кент, Л`євен та ін.). Дана виставка – це своєрідний діалог різних культур, різних творчих устремлінь, як традиційних, так і авангардних.
Виставка працюватиме до 23 серпня. Всього ж на ній представлено 150 творів майстрів з 20 країн світу.