28 та 29 серпня у столиці Верхньої Австрії місті Лінці відбудуться два концерти камерної музики за участі нашої співвітчизниці, оперної співачки, лауреата престижних міжнародних конкурсів та фестивалів, доцента Академії Реймана, одного з лідерів української культурної спільноти Австрії пані Інни Савченко. У програмі твори відомих світових та європейських композиторів IX-XXI століть, зокрема і українські пісні. Основний меседж проекту – краса і різноманітність музичних традицій різних європейських країн та просування української культури в контексті європейських культур. У період, коли йшла інтенсивна підготовка до згаданих концертів, співачка все ж вилучала крупинки часу на спілкування в онлайн-режимі.
Справжній талант має магнетизм, тож маємо щастя спілкуватися з унікальним голосом і цікавою особистістю… Моя чарівна співрозмовниця, вокалістка високого класу, володарка тембрально багатого, глибокого в низьких тонах, але і легкого в колоратурі ліричного mezzo-soprano, що дозволяє мати різноманітний репертуар від барокової музики до оперних партій та сучасних композицій – Інна Савченко. Здобуттю професійної освіти, артистичному становленню вона зобов’язана українському мелосу і школі класичного Belcanto (бель канто) Італії, нині ж живе та працює в Австрії. У силу різних обставин її мало знають в Україні, з якою мисткиня родинно і духовно тісно пов’язана.
Пані Савченко з творчо вимогливих і працьовитих натур, які навіть слово «вихідні» беруть у лапки: підготовка музичних програм і партій, студійні записи, викладання у Академії і вже другий рік діяльність на чолі Товариства української культури в Австрії імені Л. Українки – це її перше коло творчої орбіти.
Під час виступу артистка гранично зібрана, і, поділюся своїми суб’єктивними враженнями, – за зовнішністю цієї тендітної жінки прихована надзвичайно сильна натура. Що зокрема вмотивовано характером творів, особливостями вокалу, необхідністю мобілізації усіх фізичних і моральних сил. Камерні твори у її виконанні подібні філігранним, лаконічно завершеним по формі музикальним п’єсам.
- Пані Інно, як відбувалося Ваше становлення як співачки? Хто зіграв вирішальну роль?
- Усім, що я досягла, зобов’язана, у першу чергу, моїм батькам – інженерам за професією, які завжди любили мистецтво і спрямовували мене на цей шлях. Пізніше дуже велику роль відіграла і підтримка чоловіка, також митця за професією (художника монументаліста Дениса Савченка). Без родинної підтримки, надійного сімейної затишної гавані, бурхливий океан музичного світу для багатьох митців – величезне випробування. Звісно дуже велику роль відіграв і цілеспрямований, «сталевий» характер. Професія музиканта, а тим більше співака, зобов’язує до постійного розвитку вокальних технічних можливостей, невтомного та прискіпливого пошуку в стилістиці та інтерпретації, зрештою ця професія вимагає ґрунтовних знань мов та культур.
В моєму житті все ж дилеми не було. Пам’ятаю епізод з мого дитинства: коли мені було десь коло п`яти років, мешкаючи в манюній однокімнатній квартирі київської Борщагівки, батьки купили мені справжнісіньке піаніно. Дзвінкий, яскравий звук, теплий колір полірованого дерева, графіка клавіш та приголомшлива поліфонічність інструменту захопили мене повністю! Для того середовища це було незвично, тож сусіди добряче кепкували з наших намагань вписати чудернацьку у їхньому розумінні річ у цей побут. Але напевно саме завдяки цьому епізоду мого дитинства музика стала найбільшим моїм захопленням.
З вдячністю згадую також мого першого педагога з вокалу – художнього керівника та хормейстера дитячого хору Держтелерадіокомпанії України Тетяну Миколаївну Копилову. Вже дорослою випадково чула кілька сольних записів у моєму виконанні, звісно з посмішкою. Чорнобильська катастрофа круто змінила мою біографію. Батьки намагалися якомога далі вивезти мене з Києва. Пам’ятаю деякий час ми жили на Кавказі у висотному готелі і дивовижний краєвид, що відкривався з вікна, та певна ізольованість так подіяли на мене, що я захопилася малюванням. В той період мого життя музика і спів не могли пробитися через випадковості і постійні переїзди.
- Наскільки знаю, ви здобули також вищу художню освіту.
- Повернувшись до України я поступила у Львівську національну академію мистецтв, згодом перевелася до Києва на монументальне відділення живопису Національної академії мистецтв і архітектури у майстерню видатного митця, професора Миколи Стороженка. На щастя змогла відновити заняттям вокалом з доцентом Національної музичної академії імені П. Чайковського Геннадієм Кабка.
- Серед Ваших наставників такі титуловані зірки оперної сцени, як Мірелла Френі, Рената Скотто, Лучіано Д`Інтіно, Ренато Брузон. Ви прекрасно опанували майстерністю італійського бельканто, секретами виконання різностильної музики.
- Моя освіта мала продовження в Італії, спершу в Генуї в Консерваторії «Niccolo Paganini» (2001-2006 рр.) у класі професора Кармен Вілальта. Згодом пройшла курс навчання в «Centro Universale del Bel Canto» з Мірелла Френі. І вже після закінчення консерваторії продовжила пост Мастер курс в Національній Академії Санта Чечілія (м. Рим), клас професора Рената Скотто (2007-2008 рр.). Насправді я в своїй біографії не зазначаю навіть половину з тих видатних зірок італійської оперної та камерної музики, в яких я або навчалася, або мала за честь безпосередньо співпрацювати на сцені, відповідно переймати їхній досвід так би мовити в живу. Але щиро вдячна долі за кожну зустріч, для кожного музиканта період формування є найважливішим.
- У теперішніх умовах фактично паралізована концертна діяльність, спостерігається збільшення частки віртуальної присутності артиста у медіа просторі. Як вдається тримати форму?
- Не впевнена, але думаю, що розвиток творчості наразі набуватиме усе більших обертів саме у форматі Інтернету. Сумно? Коли іде дощ, ми дістаємо парасолю, чи не так? Тому митці шукають нові шляхи, нові форми розвитку.
- На Батьківщині Ви, як оперна співачка, фактично не відомі.
- В Україні про мене справді не знають. Я зростала як вокаліст і робила перші кроки кар’єри в Італії, а потім в інших країнах Європи… Так склалося в моєму житті. Хоча безперечно надзвичайно люблю і ціную мою Батьківщину, де я народилася, де зробила і перші кроки на шляху до моєї мети. Роблю все, що можу, щоб Україну знали як країну з багатою музичною культурою та давніми традиціями.
- Цим, очевидно, пояснюється і ваша громадська активність?
- Саме так. Очевидно що наше Товариство української культури Австрії (ТУКА) ще дуже молода організація, нам лише другий рік і всі ми працюємо на громадських засадах у вільний від роботи час. Мали за честь і справжню радість підготувати кілька заходів у співпраці з посольством України в Австрії. Плануємо наприкінці лютого 2021 року гарно відзначити 150-річчя від дня народження Лесі Українки. Вже зарезервували Святковий Зал Нової міської Ратуші у Лінці (Neues Rathaus Festsaal). Очікуємо на виступ із доповіддю авторитетного славіста пана Михайла Мозера, професора Віденського університету, а також Католицького і Вільного університетів, відповідно, у Будапешті і Мюнхені. (Принагідно зазначимо, що пан Мозер є почесним доктором Національного університету імені Т.Г. Шевченка у Києві і НТШ у Львові, лауреатом Золотої медалі Володимира Вернадського – В.К.). Сподіваюсь, що він синхронізує свій графік і знайде час для нашої імпрези.
- Відомо, що в 2019 ви взяли участь у прем’єрній постановці опери угорського композитора Петера Етвеша «Angels in America».
- Так, згідно контракту з Новою віденською оперою (NEUE OPER WIEN) протягом сезону 2019 року відбулися прем’єри нової опери у Відні та Будапешті. Це сучасна опера – про людей і для людей, щоб зрозуміти і усвідомити себе глибше. У ній задіяний інтернаціональний склад співаків з багатьох країн Європи, Австралії та США, Мексики та Японії. Цей твір надзвичайно насичений емоційно і сповнений контрастів, з різноманітними спецефектами, акробатичними трюками. Музично і з точки зору режисури – на одному диханні. Для мене особисто: чотири ролі, дві з них чоловічі (посміхається) – як стрибок над прірвою.
- Дозволю собі ремарку: Ваш репертуар - класичний, виконання переважно академічне, але Ви знаходите власне, оригінальне трактування багатьох відомих творів, котрі виконували десятки, сотні артистів. Наприклад, такі шлягери, як «Намалюй мені ніч» Мирослава Скорика, чи “Chiquilin de bachin” Астора Піаццолли, «Zorongo» Ф.-Г. Лорки у Вашому виконанні неповторні, образні, позбавлені зовнішніх ефектів, а відтак, на моє переконання, ясніше розкривається їх суть. В останньому випадку завдяки шляхетному, класичному стилю звуковедення ця народна іспанська пісня звучить зовсім по-новому, голос й інструмент доповнюють одне-одного, є місця, де на переливи гітари дуже пластично накладається голос…
- Звісно приємно отримувати професійні коментарі, особливо позитивні! Я вокаліст та ще й жінка (сміється)… все це разом – досить тендітна, але дуууже амбітна конструкція, що, звісно, потребує підтримки, і розуміння і… любові. Саме так, любові моєї публіки, адже ми працюємо для Вас.
- Серед Ваших улюблених висловів фраза німецького філософа і музиканта Альберта Швейцера про взаємозв’язок щастя і успіху. Ви щасливі?
- Так. Я маю прекрасну сім’ю, що мене підтримує і допомагає. І я маю можливість займатися своєю улюбленою справою. А в цілому щодо Щастя, думаю це той момент коли людина проживає, відчуває радість, любов.. найкраще – разом з іншими людьми, або й наодинці, але тоді це щасливий спогад, або щаслива мрія.
- Сердечно дякую за розмову. Будемо тут, в Україні, уважно слідкувати за Вашими виступами і громадською діяльністю. Бажаю успіху!
Володимир КУДЛАЧ,
Одеса-Лінц
P.S. На авторській сторінці інтерв`ю опубліковане 24 серпня. Тож, користуючись нагодою, вітаю пані Інну і українську громаду Лінца з Днем Незалежності України! Шануймося!
В.К.
Фото з сайта: http://www.inna-savchenko.com/
Див. також:
Кудлач В.А. Український голос Європи // Чорномор. новини. – 2020. – 27 серп.
Кудлач В.А. На перехресті культур // День. – 2020. – 28 серп. – С. 8-9.
Довідково
Інна Савченко народилася на Київщині (Україна).
З раннього дитинства навчалася музиці та образотворчому мистецтву. Продовжила музичну освіту в Італії. Під керівництвом видатних співаків та зірок світової оперної сцени таких як: Мірелла Френі, Рената Скотто, Лучіана Д'Інтіно, Раїна Кабайванська, Бернадетт Манка ді Нісса, Ренато Брузон, Данте Маццола, Вільям Маттеуцці, Федеріко Марія Сарделлі та багатьох інших досконало оволоділа майстерністю італійського бельканто, секретами виконання барокової музики, особливостями стилістики творів оперних композиторів періоду класицизму, романтизму та веризму.
Протягом багаторічної кар’єри на європейській сцені, маючи великий концертний репертуар збагачений багатьма сучасними композиціями, українська оперна співачка здобуває щире захоплення публіки та музичної критики. Зокрема австрійські шанувальники сучасного оперного мистецтва мали нагоду почути її в одній з найбільш очікуваних і блискучих прем‘єр осіннього сезону 2019 в Neue Oper Wien-NOW «Angels in America» у віденському Museumsquartier.
Під орудою таких дириґентів як Джузеппе Граціолі, Петер Этвьош, Денніс Рассел Девіс, Франческо Віціолі, Вальтер Кобера, Марк Цамбеллі, Нікола Мараско, Даміано Бінетті, Ши Хун Янг, Акілле Лампо, Алессандро Мілані та багатьох інших, українське меццо-сопрано Інна Савченко співає в театрах, концертних залах та фестивалях Європи, таких як: театр Goldoni в Венеції – Biennale di Venezia (Італія), Ravello Festival "Moz-Art Box" в Неаполі (Італія), Auditorium "Parco della Musica" в Римі (Італія), театр Lirico di Cagliari Fondazione (Італія), Національний театр Manoel Theatre в Валлетті (Мальта), Fondazione Teatro Nuovo di Torino (Італія), фестиваль Pergolesi Spontini в Йезі (Італія), Auditorium "Eugenio Montale" в Генуї (Італія), Фестиваль барокової музики "Grandezze e Meraviglie" в Модена (Італія), фестиваль сучасного оперного мистецтва Armel Opera Festival в Парижі/Сегед (Франція/Угорщина), фестиваль “Rossini in Wildbad” в Бад-Вільдбад (Німеччина), Landestheater Linz (Австрія), Internationales Brucknerfest (Австрія), Neue Oper Wien – MuseumsQuartier у Відні (Австрія), Müpa Palast – Національний концертний зал Béla Bartók (Угорщина) та ін.
Окрім блискучої музичної освіти в провідних навчальних закладах Італії таких як КОНСЕРВАТОРІЯ “NICCOLÒ PAGANINI”, 2001-2006 рр. (м. Генуя, Італія) та НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ САНТА ЧЕЧІЛІЯ, 2007-2008 рр. (м. Рим, Італія), Інна Савченко отримала також вищу художню освіту в НАЦІОНАЛЬНІЙ АКАДЕМІЇ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА ТА АРХІТЕКТУРИ, майстерня професора Миколи Андрійовича Стороженка, 1995-2001 рр. (м. Київ, Україна) і австрійську педагогічну освіту в ANTON BRUCKNER PRIVATUNIVERSITÄT, 2016-2018 рр. (м. Лінц, Австрія), що дозволяє їй активно займатися педагогічною діяльністю та втілювати в життя різноманітні мистецькі проекти, де образотворче мистецтво та музика, гармонійно доповнюючи одне одного, дарують публіці незабутню насолоду та яскраве емоційне і змістове наповнення. Лауреат престижних міжнародних конкурсів та фестивалів, доцент кафедри сольного співу Reiman Akademie MMag. art. Інна Савченко з 2018 року є Головою ТОВАРИСТВА УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ В АВСТРІЇ „ТУКА – Леся Українка“ (м. Лінц, Австрія).
Більше інформації стосовно вистав, концертів, репертуару, записів та іншу різноманітну інформацію можна знайти на сайті www.inna-savchenko.com та на YouTube каналі MusicVisualArt