Ініціатор і художній керівник фестивалю, народний артист України Хобарт Ерл привітав присутніх зі святом. Своє вітання головний диригент Національного одеського філармонійного оркестру висловив українською мовою ( слід відзначити, що з кожним роком у маестро вона стає усе досконалішою).
Інтернаціональний букет творів і бажання створити у слухачів піднесений, святковий настрій визначили особливості заключної програми фестивалю, яка складалася з популярних творів композиторів різних континентів і різних епох – австрійських, американських, аргентинських, венесуельських, вірменських, грецьких, іспанських, німецьких, норвезьких, російських і французьких: Бернстайна (чиє сторіччя від дня народження відзначається цьогоріч), Бізе, Гріга, Штрауса, Хачатуряна, Чайковського та ін. Твори українських композиторів цього разу не увійшли в програму, і цю прикрість певною мірою компенсував знаменитий «Гопак» Арама Хачатуряна. Значну частину програми складала запальна грузинська («Лезгінка»), темпераментна латиноамериканська (бразильська самба «Тіко-тіко»), граційна грецька («Щоб ви були здорові»)… Збагачували програму твори Петра Чайковського («Неаполітанський танець» і «Мазурка»). Усього прозвучало чотирнадцять творів.
Цікаво було спостерігати і за публікою, полоненою запальними ритмами: люди пускалися в танок, фіксуючи усе на відео. У цьому перевага виступів на відкритих майданчиках, які збирають тих, хто майже не буває в концертних залах. Можливо когось подібна імпреза перетворить у завзятого меломана. Ще одна симпатична особливість – незмінний конферанс диригента, якому притаманне природне почуття гумору і дотепність.
Плануючи концерт у форматі open air, диригент, оркестр і навіть смлухачі мають бути готовими до різних незручностей. Втім, деяких можна було уникнути. Звичайно, презентабельно виступати на фоні фасаду міської думи, але у цей літній час (18.00) сонце ще пече немилосердно, тож оркестр потерпав найбільше. В додаток над площею з’явився дистанційно керований літальний об’єкт, який своїм настирливим дзижчанням заважав, особливо диригенту. Могло бути й більше стільців для слухачів з огляду, що значну їх частину складали літні люди.
Чим порадував одеситів і гостей міста цьогорічний фестиваль Black sea music fest ? Не претендуючи на повноту, зазначимо, що майже кожен виступ НОФО супроводжують прем’єри. Серед таких – «Реквієм для Лариси» (2000) композитора-резидента 80-го концертного сезону НОФО Валентина Сильвестрова, присвячений свого часу його дружині, музикознавцю Ларисі Бондаренко, якої не стало у 1996 році. Твір уперше прозвучав в Одесі у перший же день фестивалю за участі славнозвісної Національної заслуженої академічної капели «Думка» (художній керівник Євген Савчук). З ініціативи самого композитора це виконання було присвячене пам’яті знаменитого режисера Кіри Муратової, яка відійшла у вічність 6 червня цього року. Як зазначив у передній статті до буклету фестивалю Хобарт Ерл, візит капели до Одеси відбувся після дев’ятирічної перерви.
Серед інших прем’єр – Концерт для двох кларнетів «Образи душі» ізраїльського композитора Беньяміна Юсупова. Його виконали брати-близнюки Олександр і Даніель Гурфінкелі (Ізраїль), яким цей твір присвячений. Їх виступ був дебютним у нашому місті.
Ще одна родзинка фестивалю – відновлення фрагментів майже не відомої другої опери Чайковського «Ундіна», яка є етапною на шляху створення балетів «Лебедине озеро» і «Снігуронька». Це перше виконання в Україні, і одне з перших у світі.
Втілення вже п’ять років поспіль подібного проекту дає у перспективі можливість певним чином визначити його меседж, задіяних ключових осіб. Ось деякі особливості Black sea music fest: поєднання інструментального з вокальним виконанням, у т.ч. незмінна участь хору Одеської музичної академії ім. А.В. Нежданової, солістів Одеської опери; популяризація класики, насамперед російських романтиків (Чайковський, Рахманінов), західноєвропейської класики та сучасної музики, з-поміж інших й української (Данькевич, Скорик, Сільвестров, Станкович), а відтак інтеграція української культури у світовий простір. Це також популяризація музики різних народів (Росії, Італії, Франції, Литви, Греції, США). Правилом стало проведення виставкових акцій. Так, на цьогорічному фестивалі у фойє філармонії була розміщена фотовиставка, присвячена 125-річчю від дня народження видатного диригента, уродженця Одеси Олександра Гаука.
Як бачимо, програми фестивалів різноманітні й досить збалансовані. Основний наголос робиться на місцеві виконавські сили та залучення провідних артистів зі світовим ім’ям. Спонсорська підтримка – суто місцева. Так, нинішній фестиваль відбувся за благодійної підтримки БФ Бумбураса.
Володимир КУДЛАЧ
Див. також: Кудлач В.А. Чорноморська музична хвиля [заключний концерт Black sea music fest-2018] // Чорномор. новини. – 2018. – 7 липня. - Режим доступу: http://chornomorka.com/archive/21967-21968/a-11336.html