Напередодні концерту відбулася прес-конференція, під час якої його чільні учасники розкрили особливості запропонованої програми. Принагідно зауважу, що Л. Рот свого часу навчався у вихованця школи Столярського Захара Брона.
«Серед головних подій цього вечора, — зазначив Хобарт Ерл, — перше виконання в Одесі Концерту для скрипки з оркестром Мечислава Вайнберга (довідкова література подає його як «радянського композитора польсько-єврейського походження», соратника Д. Шостаковича — В.К.). Цей твір написаний у 1959 або 1960 роках. У другій половині концертної програми звучатимуть два твори Клода Дебюссі, присвячені 100-літтю від дня народження великого французького композитора, включаючи три ноктюрни («Хмари», «Свята», «Сирени») і твір із трьох частин «Море». У «Сиренах» задіяний хор Одеської національної музичної академії ім. А.В. Нежданової (художній керівник — Г. Ліознов, хормейстер — Г. Шпак).
Ключовий номер програми виконував Лінус Рот, відомий одеситам своєю участю у ІІІ міжнародному музичному фестивалі «Odesa classics-2016». Цей факт Х. Ерл прокоментував так: «Лінус втретє в Одесі. Під час першого виступу він виконував «Пори року» Вівальді з Бельгійським камерним оркестром, а згодом у нього був сольний вечір. Це перший виступ Лінуса з нашим оркестром як соліста».
(На жаль, у деяких моментах під час прес-конференції англійська мова звучала без перекладу, тож частина інформації не була донесена до неангломовних журналістів).
Зазначимо, що Лінус Рот записав повне зібрання творів Вайнберга, і пристрасно пропагує його творчість на концертних майданчиках світу.
«З творчістю Вайнберга я познайомився вперше сім років тому, — сказав Л. Рот. — Хочу відзначити, що серед моїх колег, професійних музикантів, майже ніхто не чув про творчість цього композитора. Існують товариства імені Моцарта, Брамса, Шостаковича, однак донедавна товариства імені Вайнберга не було. Нині є товариство Вайнберга, зареєстроване в Мюнхені, яке діє при товаристві Д.Д. Шостаковича в Парижі. Його почесним президентом є вдова Дмитра Дмитровича Ірина Шостакович-Супинська. З Вайнбергом Шостаковичів поєднувала дуже тісна дружба, яку пані Ірина підтримувала до останніх днів життя Мечислава Самуїловича (1996). Останні три тижні до смерті Мечислава Вайнберга вона незмінно була біля нього».
Музика Вайнберга — серед творчих прерогатив Лінуса Рота, який уже виконав усі створені композитором твори для скрипки — «Маленький концерт для камерного оркестру», три сольні сонати, різноманітну камерну музику.
«Коли ти так багато виконуєш музику одного автора, — зізнався скрипаль, — ти, природно, стаєш ближчим до нього, він стає твоїм другом. До речі, раніше я не знав творів Вайнберга, це була випадковість — я познайомився з його творчістю на одному з фестивалів. Я був шокований! І справа не лише в якості музики. Вона інтенсивна і бентежно-чутлива… У Вайнберга було складне, навіть жахливе життя, що відобразилося в його музиці. Його родина рятувалася втечею від фашистів на схід. Сестра і батьки, через випадкові обставини, змушені були повернутися у Варшаву, де загинули в концентраційних таборах. Мечислав один поїхав спершу в Ташкент, а згодом добрався до Москви, де його підтримав Дмитро Шостакович».
Розкриваючи особливості другої частини запропонованої концертної програми, Хобарт Ерл наголосив: «Ми намагаємося виконувати французьку музику в суто французькому стилі, найперше, що стосується звуковилучення. Це неодноразово відзначали наші зарубіжні гастролери. Подібні концерти були пам’ятними для наших численних слухачів у різних містах України, де нам доводилося виступати з творами французьких композиторів».
Володимир КУДЛАЧ
Кудлач В.А. Відкриття Вайнберга / Чорномор. новини. – 2018 – 5 трав. – Режим доступу: http://chornomorka.com/archive/21949/a-11045.html