Це вже стало доброю традицією для художнього керівника і головного диригента НОФО Х. Ерла розпочинати концертний сезон музикою Чайковського. Так у 2014 році програма включала «польську» Симфонію № 3, а в ювілейний для оркестру 2012-ий була виконана знаменита Симфонія № 6 («Патетична») – «лебедина пісня» композитора. Чайковський є одним із найбільш затребуваних класиків у репертуарі НОФО.
Концерт для скрипки з оркестром належить до шедеврів світової музики і написаний у пору найвищої творчої зрілості майстра (1878). Технічно він вважається надзвичайно складним. Відомо, що первісно Петро Ілліч посвятив його засновнику російської скрипкової школи Леопольду Ауеру, але той не наважився грати таку складну річ. Перше виконання за кордоном відбулося в США, а в Європі – у Відні в 1881 році. Його здійснив Адольф Бродський, якому композитор згодом і перепосвятив цей твір. Такі перипетії цього концерту.
Валерій Соколов є вихованцем Харківської СМШ, лондонських Школи скрипалів Ієгуді Менухіна та Королівського коледжу музики, після закінчення яких пройшов аспірантуру в Кронберській академії (Німеччина). Він один із найбільш затребуваних молодих скрипалів сучасності.
У віртуозності Валерія Соколова одеські меломани не раз переконувалися, приміром під час виконання Концерту для скрипки з оркестром Яна Сібеліуса у 2014 році, який так само належить до найскладніших у цьому жанрі. Адже відомо, що Сібеліус мріяв стати скрипалем, тому у ньому багато карколомних пасажів. Чи потрібно говорити, що і цього разу харків’янин полонив публіку, показавши віртуозну, темпераменту й захоплюючу гру, донісши найтонші смисли твору Чайковського. Також хотілось відзначити синхронність гри соліста і оркестру, де ведучими були скрипки, зокрема перші скрипки (концертмейстер Євген Кострицький). В окремих місцях привертала увагу виразна гра гобоя (концертмейстер Уляна Макеєва) і флейт (концертмейстер Василь Барило). Зазначу, що цей концерт є обов’язковим для виконання на Міжнародному конкурсі ім. П.І. Чайковського.
Наступного дня, 10 вересня, Валерій Соколов дав свій сольний концерт у супроводі фортепіано у Малому залі філармонії.
Хотілось би нагадати ще одну обставину, пов’язану з іменем Чайковського. Цьогоріч відзначався ювілей відкриття найпрестижнішого концертного майданчика у світі – 125-річчя Карнегі-холу, у якому честь диригувати власним твором на торжествах у Нью-Йорку у квітні 1891 року була надана російському композитору.
У другій частині концертної програми романтичний твір чуттєвого Чайковського змінив модерністичний екзальтованого Скрябіна (який у ранній період творчості був послідовником Петра Ілліча). Звучала його Симфонія № 3, відома ще як «Божественна поема» – твір, який за задумом композитора закликав до революційної зміни дійсності. Зрозуміло, що включення твору з зовсім іншою музичною мовою, філософського за змістом, дещо ускладнило, на мою думку, сприйняття його певною частиною публіки, якій потрібно було швидко переладнати свій слуховий апарат до такої споглядальної музики.
Як і на попередньому концерті 8-го вересня Великий зал Одеської філармонії був заповнений, що говорить на користь стабільної аудиторії у Національного Одеського філармонійного оркестру.
Останнім часом під час концертів НОФО у холі філармонії проводяться імпровізовані художні виставки членів Одеської обласної організації НСХУ. Таке партнерство триває вже другий рік. Виставку живопису і акварелі «Класика і сучасність» заслужених художників України Анатолія і Галини Кравченків підтримали їх колеги Тетяна Міхова, Світлана Михалевич та Спиридон Павленко, що збагатило естетичні враження присутніх на концерті одеситів та гостей міста.


Володимир КУДЛАЧ

P.S. Наступний концерт НОФО відбудеться 16 і 17 вересня. У програмі Симфонія № 8 Дворжака і Концерт № 2 для фортепіано з оркестром Шопена. Солістка - Діна Іоффе, диригуватитме Хобарт Ерл.

Інші публікації:

Кудлач В.А. І романтика, і модерн // Чорноморські новини. - 2016. - 17 верес. - Режим доступу: http://chornomorka.com/archive/a-8150.html