В Одесі завжди з глибокою шаною ставилися до Тетяни Нилівни. У справах спілчанських вона не раз сюди приїздила, але мало хто знає, що в 1928-1930 роках сім’я Яблонських до переїзду в Кам’янець-Подільський мешкала в нашому місті.
Велелюдне відкриття виставки було цілком прогнозованим – спілчанське братство, музейні працівники, колекціонери – усі з нетерпінням чекали цієї події.
Підбірка творів мисткині з музейного фонду унікальна в тому плані, що дозволяє прослідкувати її творчу ґенезу – від академізму, «радянського реалізму» до імпресіоністичних робіт 1980-х років з їх дивовижним сфумато. Всього у фонді ОХМ двадцять одна робота майстра, з них п'ятнадцять – живописні, і багато з них демонструються вперше.
У своїй творчості Тетяна Яблонська прагнула досягти одухотвореності живописної поверхні, вийти за межі усталеного. На кожному етапі її творчість неповторна.
З сумом вона згадувала про втрачені часи, коли в мистецтві був партійний диктат. «… Я думаю, що якби не було усіх цих еківоків початку 50-х років, коли мене й багатьох звернули з шляху, то я розвивалася б інакше… Те, що мене кидало з боку в бік, це не від хорошого життя, а саме тому, що мене немовби зламали, я й намагалася вибратися».
За легкістю виконання, яка характерна для багатьох її творів, прихована наполеглива праця автора: «… Я давно не писала з натури, втратила суто живописне відчуття фарби, саму стихію живопису, – зізнавалася Яблонська наприкінці 1980-х. – Я тоді кинулася писати етюди, і, знаєте, спочатку у мене нічого не виходило, та поступово немов пробилась до живописного джерела, до подоби тих відчуттів, які були у мене в молодості… Коли річ насправді живописна, вона вже сама по собі одухотворена, тому що сповнена почуття захоплення навколишнім світом…»
Тетяна Яблонська, вихованка Федора Кричевського (1879-1947), достойно прийняла його художню естафету, і тим самим продовжила кращі традиції українського малярства. На виставці можна бачити одну із її студентських робіт – «Гуцульська пара» (1939-1940), в якій ще помітний вплив її вчителя. Загальновідомі твори Тетяни Яблонської з музейної колекції, як наприклад, «Вечір на Дніпрі», «Молодята», «Гаяне» та інші. Найбільше представлено твори 1960-х років, для яких характерний декоративний стиль, зв'язок з народним мистецтвом, а також камерні пейзажі, наповнені світлом і повітрям, що типово для її творчості періоду 1980-1990-х років. Цю особливість унаслідувала її донька – відомий живописець Гаяне Атаян, яка з поважних причин, на жаль, не змогла побувати на відкритті одеської виставки.
В експозиційний ряд включені також текстівки з висловлюваннями Тетяни Яблонської (з архіву її доньки), фрагменти яких цитувалися вище. Деякі були опубліковані в «Літературній Україні» в 1987 році.
Ювілейні виставки творів Тетяни Яблонської проходять у ці дні в багатьох музеях України, у фондах яких є роботи майстра: Києві, Львові, Запоріжжі та інших містах. Виставка в ОХМ працюватиме протягом березня місяця.
Володимир КУДЛАЧ