Днями в Одеському художньому музеї відкрилася виставка саме під такою назвою, яка об’єднала десятки митців із різних куточків України: Києва, Одеси, Миколаєва, Херсона, Макіївки, Обухова, Броварів, Камянця-Подільського, Білої Церкви, Полтави, Львова, Хмельницького. Великим є стилістичний та видовий діапазон представлених робіт: від реалізму до абстракціонізму й кубізму; напівфігуративного і абстрактного експресіонізму – до концептуалізму й contemporaryart, а також естетства на кшталт «Мир искусства». На виставці можна бачити також стилізації у дусі народного примітивізму та інсталяції. Домінує живопис. Цей проект, як своєрідна лабораторія, акумулював художню практику ХХ – початку ХХІ ст. – більшість відомих на сьогодні стилістичних напрямків. На виставці камерні роботи і такі, в яких просліджується монументальний підхід, різновиди живопису, графіки і декоративної пластики.

Таку різноманітну, і як було сказано, масштабну виставку годі охопити водночас. Для нас також важливо, що останнім часом Одеса все частіше стає головним майданчиком для багатьох всеукраїнських і міжнародних проектів у різних видах мистецтва і наукових напрямках, що інтегрує наш величезний творчий та інтелектуальний потенціал у ширший ареал.

На відкритті були присутні очільник департаменту культури і туризму Одеської міськради Тетяна Маркова, директор Дирекції художніх виставок України Ольга Говдя, директор ОХМ Віталій Абрамов, голова ООО НСХУ Анатолій Горбенко, доктор мистецтвознавства Ольга Тарасенко. До речі, того дня в виставковій залі ООО НСХУ відкрилася виставка дипломних робіт випускників художньо-графічного факультету ПНПУ ім. К.Д.Ушинського, приурочена 50-річчю його заснування.

«Це симптоматично, що виставка відкрилася в день відзначення професійного свята українського кінематографу, – сказала у своєму вітальному слові Тетяна Маркова. – Ви погодитеся, що нині український кінематограф переживає особливе піднесення, є багато сподівань, віри і любові до кіно, і те, що ця виставка відкрилася сьогодні – це добрий знак, адже стільки ж любові, надій і віри ми покладаємо на нашу творчу молодь зі знаком «плюс».

«Ви знаєте, що латинське слово іnspiratio означає натхнення, поклик до зрушень в культурі, мистецтві, житті, – розпочала свій виступ директор Дирекції художніх виставок України, мистецтвознавець Ольга Говдя. Вона зробила акцент саме на творах киян, які помітною групою персонально були представлені на цій імпрезі. – Вони (кияни) пережили усе те, що відбувалося в Києві як столиці України минулого і цього року. Багато із вас, художників різних міст України, вже відомі за її межами, але не завжди відомі в нашій державі. Цим проектом ми прагнемо дати уяву як саме розвивається українське мистецтво сьогодні... Чому ми цей проект презентуємо в Одесі? Перш за все, зважаючи на поважну історію мистецької Одеси, яку хочеться познайомити з творчістю молодих художників поза її межами, а також щоб була комунікація. У вас відбулася бієнале молодих художників (в Музеї сучасного мистецтва Одеси. – В.К.), і художникам із Києва ця виставка, безперечно, буде цікавою. Сподіваємось, що у майбутньому ми продовжимо нашу творчу співпрацю».

Обнадійливою була заява Віталія Абрамова, який висловив побажання в перспективі в залах ОХМ провести персональні виставки молодих художників із столиці. Серед киян, які приїхали на відкриття: Ігор Канівець, Маргарита Шерстюк, Саша Богомаз, Маша Крижанівська.

Показово, що значна частина представлених творів створена у період 2014-2015 років. Окремою групою можна виділити роботи, в яких актуалізований наш драматичний час. В них тривога і біль за Україну. Наприклад, асоціативний натюрморт Радіонова М. «Червоне, жовте і синє», Василенко Т. «Маки», Шевчук Т. «Буря», Грозивчак В. «Без назви», Вдовиченко Т. «Голос свободи», серія офортів Лук’яненко Г. («Вогонь», «Попелище», «Пам'ять»). Соціальна проблематика, викликана негативами урбанізації, відображена у ряді полотен, зокрема вище згадуваних Канівця і Вдовиченка. (На жаль, організатори в атрибуції не вказали міста, які представляли учасники виставки, а імена подані лише ініціалами).

Приємно відзначити, що одесити демонструють великий творчий потенціал, і на цій виставці помітно представлені, що з приємністю відзначив під час відкриття голова Одеської обласної організації НСХУ Анатолій Горбенко. В експозицію включені твори таких перспективних митців, як Ганни Васькевич, Дмитра Величка, Жанни Дриги, Варвари Гаврилюк, Анни Носенко, Марини Яндоленко, Альбіни Ялози, Анни Щербини та інших митців, які вже достатньо відомі публіці. Деякі із них позиціонують себе на творчій антитезі київському спрямуванню (яке теж неоднорідне). Зрештою, це нормально, адже на протиставленні відбувається поступ в мистецтві. Зазначу, що виставкова площа не дозволила презентувати в повному обсязі відібрані комісією роботи, але, сподіваємося, що даний проект матиме своє продовження.

Ця подія викликає в пам’яті славнозвісний і так часто цитований нині в українських мас-медіа вислів У. Черчіля: коли війна не ведеться задля культури, то вона втрачає сенс.

Володимир КУДЛАЧ

Інші публікації: 

Кудлач В.А. Простір творчого експерименту // Чорномор. новини. – 2015. – 17 верес. – Режим доступу: http://chornomorka.com/archive/a-6275.html